case studies
Działania edukacyjne na temat znaczenia tworzyw sztucznych pod hasłem „Perspektywy BOP” organizowane są przez Basell Orlen Polyolefins (BOP) od ponad dekady.
Początkowe edycje miały charakter prezentacji i debat publicznych (na wzór debat parlamentarnych realizowanych przez stowarzyszenie PlasticsEurope). Formuła ta po kilku latach wyczerpała się. Została więc zmieniona, aby odzwierciedlać zainteresowania młodzieży związane z nowymi technologiami. Wraz ze zmianą języka i kanałów przekazu, które najskuteczniej trafiają do młodych ludzi, w edycji 2016/2017 BOP zainicjował działania edukacyjne oparte na konkursie, w którym zadaniem było przygotowanie scenariusza filmu nt. tworzyw sztucznych we współczesnym świecie. Zmiana ta zwiększyła atrakcyjność projektu w oczach jego adresatów.
opracowana strategia
Public
Relations
Influencer Video Marketing
Konkurs
Event
Social Media
Stąd w edycji 2017/2018 postanowiliśmy pójść jeszcze dalej. Chcąc zachęcić uczestników do udziału w projekcie, stworzyliśmy brand hero oraz zaprosiliśmy do współpracy znanego youtubera – Rafała Masnego, jako ambasadora konkursu. Komunikacja odbywała się w Internecie i mediach społecznościowych (dedykowana strona www, fanpage na Facebooku, kanał na YouTube, kanał własny youtubera) oraz poprzez bezpośrednie dotarcie do szkół (plakaty, ulotki, personalizowane pod konkretne szkoły filmy, w których youtuber zaprasza do udziału w konkursie), a także media lokalne.
Produkowane przez Basell Orlen Polyolefins tworzywa to poliolefiny, dlatego brand hero projektu została Pola Olefina – nastolatka, która na pierwszy rzut oka niczym się nie wyróżnia, jednak jak prawdziwy superbohater posiada niezwykłe moce, które są powszechnymi właściwościami tworzyw sztucznych. Uczestnicy projektu zostali zaproszeni do ich odkrywania, dlatego główny przekaz kampanii brzmiał „Odkryj świat Poli Olefiny”.
Zakwalifikowani uczestnicy mieli możliwość wzięcia udziału w specjalnym warsztacie o znaczeniu tworzyw sztucznych we współczesnym świecie, ich roli i możliwościach, jakie dają użytkownikom. Integralną część projektu stanowił konkurs filmowy, dlatego, chcąc ułatwić uczestnikom projektu realizację zadania konkursowego, przewidzieliśmy dla nich także warsztat na temat realizacji filmów. Po każdym ze spotkań uczestnicy otrzymali pakiet materiałów szkoleniowych.
Celem do osiągnięcia na pierwszym etapie realizacji projektu było otrzymanie zgłoszeń z możliwie największej liczby szkół ponadpodstawowych, znajdujących się na terenie powiatu płockiego. Celem drugiego etapu było zaś zgromadzenie filmów konkursowych od zakwalifikowanych zespołów.
działania
- Przygotowanie filmu promującego kampanię wraz z 22 wariantami
- Przekazanie do szkół plakatów i ulotek anonsujących projekt
- Sesja warsztatowa dla zakwalifikowanych do projektu uczestników na temat znaczenia i roli tworzyw sztucznych w życiu człowieka
- Sesja warsztatowa na temat praktycznej strony tworzenia filmów
- Komunikacja projektu na Facebooku
Realizacja celów była możliwa dzięki uruchomieniu szerokiej komunikacji projektu w mediach społecznościowych oraz w samych placówkach edukacyjnych. Rafał Masny przygotował film promujący kampanię, oraz stworzył jego 22 warianty, które były bezpośrednio dedykowane poszczególnym szkołom (wymienione z nazwy). Filmy te udostępniane były na profilach szkół na FB, bądź nagrane na nośniki elektroniczne i przekazywane nauczycielom zaangażowanym w projekt w każdej ze szkół. Wraz z nimi powędrowały do szkół plakaty anonsujące projekt – utrzymane w stylistyce plakatów filmowych, prezentujące Polę Olefinę i Rafała Masnego, oraz ulotki – stylistyką zbieżne z layoutem uruchomionej na potrzeby projektu strony www. Na niej znalazły się wszystkie niezbędne informacje na temat akcji i kontakt do organizatorów, pod którym można było dokonywać zgłoszeń do projektu.
W następnym etapie uczestników, którzy zakwalifikowali się do projektu, czekały dwie sesje warsztatowe. Pierwsza dotyczyła znaczenia i roli tworzyw sztucznych w życiu człowieka. Część merytoryczną poprowadziły przedstawicielki Fundacji PlasticsEurope Polska, zaś zajęcia praktyczne przeprowadziła trenerka – Aleksandra Potykanowicz. Ich efektem był m.in. futurystyczny pokaz mody – do stworzenia kreacji wykorzystano jedynie tworzywa sztuczne – czy też scenki rodzajowe obrazujące właściwości plastiku, odgrywane przez uczestników. Po spotkaniu młodzież otrzymała pakiet publikacji na temat tworzyw sztucznych.
Drugi warsztat dotyczył praktycznej strony tworzenia filmów. Poprowadzili go przedstawiciele Fundacji Przestrzeń Filmowa. Omówiono w jego trakcie podstawy tworzenia scenariusza i prowadzenia akcji filmu oraz zasady montażu gotowego materiału. Na koniec Rafał Masny udzielił uczestnikom wskazówek wynikających z jego własnego doświadczenia. Po warsztatach był też czas na rozmowy i wspólne zdjęcia z youtuberem. Uczestnikom został też udostępniony „Podręcznik Młodego Filmowca” w wersji elektronicznej.
Od tej chwili konkursowicze mieli miesiąc na przygotowanie filmów. W tym czasie prowadzona była nieustannie komunikacja na Facebooku, a uczestnicy mieli możliwość konsultacji zarówno z organizatorami, jak i ekspertami w celu wyjaśniania na bieżąco wszystkich wątpliwości.
efekty
- W efekcie intensywnych działań komunikacyjnych otrzymano 17 zgłoszeń uczestników z 12 szkół. Wszystkie spełniały założenia formalne
- W ramach ich działań powstało 14 filmów, przygotowanych przez zespoły z 10 szkół. Wszystkie można zobaczyć na kanale Youtube: Zobacz kanał
- Spośród nich jury, złożone z przedstawicieli Basell Orlen Polyolefins, dfusion communication, Fundacji Przestrzeń Filmowa, Fundacji PlasticsEurope Polska i Rafała Masnego wybrało zwycięski obraz, którym został film: Future is now
- W głosowaniu publiczności (największa liczba wyświetleń filmu na YouTube) zwyciężył zaś film pt. Peruka
- Nagrody dla zwycięzców i upominki dla uczestników zostały wręczone podczas Gali Finałowej projektu, która odbyła się w płockim Teatrze Dramatycznym