Sztuczna inteligencja to bezsprzecznie temat, który w 2025 roku, podobnie jak w poprzednim, będzie królował na łamach gazet i serwisów internetowych. Agencja dfusion communication przeprowadziła badanie wśród 129 dziennikarek i dziennikarzy pytając o „gorące tematy”, które rozpalą media w bieżącym roku. Wyniki wskazują również na odejście od zagadnień związanych ze zrównoważonym rozwojem oraz skupienie na problemach poszczególnych branż. Obok AI, w tym roku będą dominowały informacje m.in. o cyberbezpieczeństwie, grach i cyfrowej rozrywce, zmianach zachowań konsumenckich i transformacji energetycznej.
– Tempo zmian i różnorodność tematyczna są wprost porażające. Jeszcze nie tak dawno zwykło się mówić „dzisiejsze gazety wyścielą jutrzejsze kosze na śmieci”. Obecnie bardziej adekwatnym podsumowaniem wydaje się być stwierdzenie: „dzisiejszy wpis na X, za kilka minut może stać się memem”. Zmieniły się media, zmienili się odbiorcy. Musimy zatem czujnie analizować trendy, by umieć się do nich dostosować lub świadomie móc pójść im na przekór.
Łukasz Malczewski, Managing Partner w dfusion communication
Tegoroczna edycja badania koncentrowała się na rozpoznaniu obszarów, które interesują dziennikarzy skupionych na konkretnych sektorach rynku: finansach, handlu, technologii IT, elektronice konsumenckiej, lifestyle, nieruchomościach i energetyce. Zainteresowanie przedstawicieli mediów wyraźnie kieruje się na obszary specyficzne dla konkretnych branż. W przypadku finansów są to kwestie stóp procentowych, czy fuzji Pekao i Alior Banku. „Technologie IT” koncentrują się na agentach AI i cyberbezpieczeństwie, a elektronika konsumencka na grach i cyfrowej rozrywce. W przypadku energetyki wciąż dominuje transformacja energetyczna i OZE, a dla handlu najważniejsze są trendy i nawyki konsumenckie.
Najważniejsze opisywane tematy w poszczególnych sektorach:
- Finanse: Obniżka stóp procentowych [50 proc. wskazań]
- Handel: Zmieniające się nawyki konsumenckie [67 proc. wskazań]
- Elektronika konsumencka: Cyfrowa rozrywka [69 proc. wskazań]
- IT/Tech: Rozwój sztucznej inteligencji [79 proc. wskazań]
- Energetyka: Transformacja energetyczna [55 proc. wskazań]
- Lifestyle: Technologia w codzienności [50 proc. wskazań]
- Nieruchomości: Zrównoważony rozwój i budownictwo ekologiczne [50 proc. wskazań]
Tematy, w których dziennikarze chcą pogłębiać swoją wiedzę:
- Finanse: AI, automatyzacja w finansach i cyberbezpieczeństwo [39 proc. wskazań]
- Handel: Trendy konsumenckie [67 proc. wskazań]
- Elektronika konsumencka: AI w urządzeniach codziennego użytku [41 proc. wskazań]
- IT/Tech: Agenci AI [62 proc. wskazań]
- Energetyka: Technologie magazynowania energii [55 proc. wskazań]
- Lifestyle: Sztuczna inteligencja [56 proc. wskazań]
- Nieruchomości: Zielona transformacja w budownictwie [75 proc. wskazań]
Pobierz pełny raport oraz komentarze ekspertek i ekspertów dfusion.