W sektorze komunikacji o ból głowy dość łatwo. Najpierw walka z czasem – planowanie, budżetowanie, nowe strategie… Wielkie plany roczne. A potem wysyp setek analiz, komentarzy i trendów na nadchodzący rok i rodzące się pytanie: czy w swoich działaniach uwzględniam wszystkie uwagi ekspertów branżowych? A jeśli nie, to który specjalista ma rację? Pojawia się niepewność. Tymczasem nowa rzeczywistość tworzy nowych ekspertów. Zaczyna być naprawdę źle!
Zachowajmy spokój i nie gońmy za trendami, tym bardziej, że te z 2020 r. przestały być aktualne już w marcu. Po mocnym, noworocznym starcie, połowa stycznia to dobry moment na chwilę oddechu i refleksję. Warto więc przypomnieć sobie to, czego nauczył nas miniony rok i o czym powinniśmy pamiętać w obecnym.
Biznesowy egzystencjalizm a.k.a Brand Purpose
Zmiany społeczne i sytuacja zagrożenia pandemicznego zmusiły marki do myślenia o otoczeniu nie tylko z punktu widzenia zysków, ale przede wszystkim w perspektywie dobrostanu ludzi, stanu środowiska czy różnorodności. Podobnie jak w zeszłym roku najczęściej wymienianym słowem była „empatia”, tak w tym będzie to „zaufanie”, zwłaszcza w kontekście pracowników, klientów czy partnerów, z którymi przyszło nam współpracować na odległość.
Społeczeństwo stało się odważniejsze, a wraz z nim marki, które coraz częściej przestawały „grać bezpiecznie” i stawały w zgodzie z własnymi wartościami, nawet jeśli łączyło się to z ryzykiem utraty klientów. Takim przykładem są choćby amerykańskie spółki technologiczne biorące w obronę środowiska LGBT+ czy mBank, który jednoznacznie poparł Strajk Kobiet w Polsce. Klienci nie pozostali obojętni – poczucie lojalności w stosunku do marek nigdy nie było bardziej odczuwalne. Perfekcyjne i bezpieczne działania wizerunkowe ustąpiły miejsca bezgranicznej transparentności i autentyczności. Pokazanie prawdziwej twarzy stało się w wielu przypadkach odzwierciedleniem siły oraz odporności, która w efekcie wykształciła nowego ducha pracy. W zgodzie z nim każdy, poza „wiem co robię”, mówi teraz „wiem, po co to robię”.
Słowo roku 2021: dobrostan
Jesteśmy zaprogramowani na codzienną, wartościową komunikację z klientami oraz dbałość o ich dialog ze światem. Fundamentem biznesu są relacje – z odbiorcami, partnerami i najważniejsze – z pracownikami. Bez wspólnego mianownika, jakim dotychczas było fizyczne biuro, liderzy odpowiedzialni za komunikację i opiekę nad osobami stojącymi za poprawną działalnością przedsiębiorstwa, otrzymali zadanie pozornie nie do wykonania, polegające na utrzymania kontaktu ze wszystkimi. Sposób, w jaki firmy na nie zareagowały, miał trwały wpływ na zachowanie pracowników, w tym ich zaangażowanie, wydajność oraz lojalność. Pandemia COVID-19 to nie tylko kwestia zdrowia fizycznego, ale także psychicznego, co w efekcie zmusiło biznes do ukazania swojej ludzkiej twarzy (w końcu).
Ostatnie miesiące pokazały, jak ważne jest zapewnienie przywództwa, w którym inspiracja i motywacja zastępują kontrolę. Dzięki temu dziś mamy do czynienia z nowym modelem leadershipu, który wspierany jest kilkoma wartościami: empatią, elastycznością, priorytetyzacją dobrego samopoczucia pracowników oraz – co najważniejsze – zaufaniem. Stabilność finansowa i bezpieczeństwo pracy są obecnie najważniejszymi kwestiami dla firmowego personelu. Obowiązkiem liderów (zwłaszcza w sektorze komunikacji) jest słuchanie tych potrzeb oraz pomoc w znalezieniu równowagi między obowiązkami zawodowymi a dbałością o zdrowie psychiczne i fizyczne – tak, by pracownicy pozostawali w najlepszej kondycji. Odpowiednia motywacja, okazane zaufanie i szczera troska są kluczem w utrzymaniu wartościowej wewnętrznej komunikacji, za którą wszyscy wygłodniale tęsknimy.
Bardzo proszę o uwagę. Nadajemy komunikat!
W trakcie pandemii morza treści zamieniły się w oceany. Odbiorcy mają obecnie problem z wyborem tego, co ważne lub atrakcyjne, a nadawcy – ze zdobyciem ich uwagi. Kuratorstwo contentu, rozumiane jako wybór wartościowych treści z ogromnej ilości danych, nigdy nie było łatwym zadaniem. Aktualnie wkracza ono jednak na wyżyny, stawiając specjalistów od komunikacji przed ultimatum – czy w kontekście tworzenia treści będę pionierem, czy więźniem?
W sytuacji, kiedy mamy do czynienia z tsunami informacyjnym, warto wrócić do podstaw – mniej znaczy więcej. Innowacyjność, nowatorska forma prezentacji oraz treść wysokiej jakości to główne hasła w kontekście tegorocznego content creation. Co więcej, podstawą skutecznej komunikacji i przebłyskiem kreatywnego doświadczenia staje się analiza myśli i zachowań, czyli data-driven approach, zbudowane na realnych informacjach. Analiza dużych zbiorów danych i zrozumienie zachowań odbiorców staje się podstawą oraz punktem wyjścia do działań komunikacyjnych. Jeśli odbiorcy oczekują indywidualizacji treści, nie osiągniemy tego bez analizy danych i ciągłego pozyskiwania informacji zwrotnej na temat postrzegania marki, stopnia jej akceptacji oraz zmian w otoczeniu.
Specjaliści od komunikacji to teraz (bardziej niż kiedykolwiek wcześniej) doradcy i obserwatorzy. O ile pozyskanie danych jest już dość proste, o tyle największym wyzwaniem jest ich analiza, odpowiednie wnioski i rekomendacje. W innym przypadku bazujemy na własnej intuicji, która nie jest dobrym doradcą w prowadzeniu skutecznego biznesu.
Od prawdy do zaufania
Tafla lodu jest jednak cienka – nasze działania komunikacyjne nigdy nie będą wiarygodne, jeśli w podejmowanych krokach zabraknie transparentności działania. Prywatność uchodzi za jedno z największych wyzwań cyfrowych czasów, w których społeczeństwo przykłada coraz więcej wagi do źródeł pochodzenia przekazywanych mu informacji. Zasada jest jasna – prawdomówność buduje zaufanie. Zaufanie wzbudza bezpieczeństwo. Bezpieczeństwo gwarantuje swobodę i oddanie.
W poszukiwaniu ducha teraźniejszości
Najmłodsze pokolenia odchodzą od tradycyjnych mediów i treści. Generacja Z stanowczo wyraża swój głos i powoli staje się nośnikiem narracji w mediach. W praktyce oznacza to, że „jestem na to za stary” nie powinno paść w tym roku z ust żadnego specjalisty od komunikacji.
W 2021 roku witamy się z procesem wymiennej edukacji – poznaj potrzeby, oczekiwania, język i sposób myślenia najmłodszej generacji. Zrozum potrzebę indywidualizacji i segmentacji. Obserwuj, zagłębiaj. Nie infantylizuj! W końcu age is just a number :-) W zamian młodsze grupy społeczne docenią Twoje starania i dotrzymają Ci kroku. Jeśli dasz im poczuć, że Twoje działanie to głównie dzielenie się wiedzą, a nie sprzedaż – zyskasz silną grupę po swojej stronie.
Krocząc po czerwonym dywanie
To najlepszy moment, by zaznaczyć swoją wartość. Owned media stają się coraz bardziej wyrafinowane. To era m.in. podcastów, video czy własnych programów, które odbiorcy doceniają ze względu na ich ludzką twarz (lub głos), wysoce jakościową treść i rzetelne wnioski. Wyżej wspomniana rola doradcy i obserwatora może być pięknie skomplementowana przez przedstawienie jego osobowości – nie bazuj wyłącznie na komunikatach pisemnych, idź szerzej. Digital jest kluczowym obszarem, który pomaga nie tylko przekazać wiedzę, ale także zbudować markę i pokazać się z każdej strony. Swoją nieodzowną wiarygodnością przyciągniesz tych, na których najbardziej Ci zależy.
„Zwinna” komunikacja
Uwzględnienie tego w tegorocznych działaniach jest o tyle istotne, że zmianę zaobserwujemy także w kontekście ROI w komunikacji. Spowolnienie gospodarcze odczuliśmy już wyraźnie w zeszłym roku, jednak możemy się go dalej spodziewać także w najbliższych miesiącach. Wraz z nim zbliża się widmo obciętych budżetów. Działalność komunikacyjna w tym roku może zatem oscylować wokół większego nacisku na zwrot z inwestycji. Dla specjalistów z tej dziedziny jest to w praktyce sygnał, że w następnych miesiącach warto trzymać rękę na pulsie i skupić się na zwinności działania, umiejętności błyskawicznego planowania oraz optymalizacji kosztów. W 2021 nie planuj jedynie długoterminowo – trafne reakcje ad hoc pomogą Ci skuteczniej zrealizować cele.
W czasach natłoku analiz i trendów przewrotnie doszliśmy do wniosku, że nie będziemy silić się na coś, o czym i tak piszą inni - ale chcemy, aby nasze spostrzeżenia były inspiracją dla klientów i partnerów biznesowych. Te kilka kluczowych punktów, wskazówek, może pomóc w planowaniu komunikacji opartej na empatii, zaufaniu oraz rosnącej roli danych i ogromnej kreatywności. To mały rodzaj ściągawki na nowe czasy.
Życzę samych sukcesów w 2021 roku!