Choć konferencja „#SWITCH w komunikacji” już za nami, to w dalszym ciągu wokół nas rzeczywistość „nowej normalności”, w której jako specjaliści od komunikacji musimy się nie tylko odnaleźć, ale także działać w niej tak, by dalej robić to, co do nas należy, w dodatku skutecznie. Dlatego warto wrócić do obserwacji, jakie poczynili uczestnicy spotkania i przeanalizować je „na chłodno”, by wyciągnąć wnioski i skorygować swoje modele działania.
Reakcje na zmianę
Okazuje się, że niezależnie od branży w której działa firma, pandemia i związany z nią lock down były jednakowym zaskoczeniem dla każdej organizacji. Co równie ciekawe, każdy z dużych brandów zareagował na te wydarzenia w dość podobny sposób i dość podobnie opisuje konsekwencje tego wydarzenia w obszarze komunikacji. Jak buduje się relacje i odpowiedzialność społeczną w czasach zmian? Zobaczcie sami.
System wczesnego ostrzegania
Naturalną konsekwencją zaistniałych zmian były pytania: Czy można się było na nie (lepiej) przygotować? Jak wykorzystać dostępne narzędzia, aby w przyszłości działać w takich sytuacjach sprawniej? Jak stworzyć system wczesnego ostrzegania przed zagrożeniem? Odpowiedzi na te pytania znalazły się w kolejnym panelu spotkania.
Zwinność (w) komunikacji
Oczywiście najlepsze nawet narzędzia nie pomogą, jeśli jako specjaliści od komunikacji nie będziemy elastyczni. Szczególnie w sytuacji nagłej zmiany włączenie „trybu agile” jest niezbędne do sprawnego zarządzania komunikacją. Jak to zrobić? Temu zagadnieniu poświęcony został kolejny panel konferencji „#SWITCH w komunikacji”.
Biznes rusza z pomocą
Pandemia zaowocowała masowymi działaniami pomocowymi ze strony biznesu. To najlepszy dowód, że obszar CSR jest istotną częścią działań biznesowych, na którą duży nacisk kładą klienci. Jak nieść pomoc mądrze i z korzyścią dla działalności firmy? O tym traktował kolejny blok tematyczny konferencji.
Wspólny język z nowymi mediami
Zmiana w komunikacji to także zmiana w krajobrazie mediowym. Wiele wydawnictw zamknęło bowiem tytuły prasowe, za to boom przeżywają różnorakie media elektroniczne. Jak wyglądają różnice w działaniu poszczególnych grup mediów z perspektywy dziennikarza, który sam postanowił dokonać zmiany? Tego dotyczyła kolejna część spotkania online.
Wyzwania dla start-upów
Skoro zaistniała sytuacja zaskoczyła firmy o ugruntowanej pozycji na rynku, to jak poradziły sobie z nią start-upy? Szczególnie te, które musiały swojemu otoczeniu przedstawić niepopularne decyzje zarządów? Tego dowiedzieć można było się podczas kolejnego bloku konferencji.
Pewność niepewności
Wreszcie każdy z nas zastanawia się nad tym, jak będzie wyglądała przyszłość komunikacji w świecie po pandemii. Czy wrócimy do punktu zero – stanu sprzed epidemii, czy też utrwalą się obecne zasady funkcjonowania, a może nastąpi kolejny #SWITCH? A jeśli nastąpi, to w którą stronę się przełączy? Ostatni panel był próbą odpowiedzenia sobie na te pytania i spojrzenia na komunikację w czasach post-pandemicznych.
Z pewnością podczas kilkugodzinnego spotkania nie udało się w pełni wyczerpać tematu. Niemniej możliwość wymiany doświadczeń pozwoliła zarysować szerszą perspektywę sytuacji komunikacyjnej, w której dziś się znajdujemy. A to nieoceniona pomoc w sprawnym reagowaniu na tego typu sytuacje w przyszłości.