„Panie Władku, niech Pan pobiegnie na magazyn i zliczy paczki” – to słowa dzisiaj wywołują uśmiech, ale kilka lat temu właśnie tak wyglądała analiza stanów magazynowych. Czy po wprowadzeniu rozwiązania informatycznego Pan Władek stracił pracę? W żadnym wypadku - wciąż biega z kartką między magazynem a gabinetem szefa. Dlaczego cyfrowe zmiany postępują tak wolno? Z badania Digital Helix wynika, że 84% podejść do transformacji cyfrowej kończy się niepowodzeniem. Przyczyny są prawie zawsze takie same: brak odpowiedniej komunikacji, operowanie półprawdami i luki kompetencji cyfrowych w organizacjach.
Cyfrowa transformacja jak każda zmiana – rodzi opór. Nawet wówczas, gdy jest to zmiana na lepsze. Wyjście ze strefy komfortu dla wielu osób stanowi problem, do którego trudno się przyznać. Wiąże się ze zmianą kultury pracy, zredefiniowaniem struktury władzy, decyzji i wpływu. Wymaga innego sposobu postępowania i rezygnacji z dotychczasowych przyzwyczajeń… i nie chodzi tu o ukochaną poranną kawę. A to nie jest proste. Co według mnie stanowi klucz w komunikowaniu zmian:
Komunikuj wykorzystując własny przykład i działaj jak mówisz (walk as you talk) – jeśli jesteś rzecznikiem zmiany, musisz żyć według jej zasad. Z punktu widzenia wiarygodności przekazu, mniej ważne jest to co się mówi, ale czy „żyjemy” w zgodzie z nowym porządkiem. Zachowaniem komunikujemy więcej i mocniej.
Najpierw rozmawiaj, słuchaj i obserwuj - poznaj faktyczne wątpliwości i obawy Twoich współpracowników. Nie mierz wszystkich jedną miarą i unikaj założeń, że „wszystko dotychczasowe było złe”, „wszystko co nowe będzie cudowne”, „wszyscy Cię rozumieją” lub „wszyscy są Twoimi zwolennikami”.
Komunikuj faktyczne sukcesy – celebracja małych zwycięstw daje potwierdzenie obranego kierunku i daje upust ciśnieniu wywołanemu presją zmian. Uczciwość w tym przypadku jest szczególnie ważna – zwłaszcza w odniesieniu do obaw i trudności.
Angażuj ludzi w komunikację. Twoi współpracownicy nie mogą być tylko obserwatorami i krytykami. Wraz z uczestnictwem (konfrontacja z nową rzeczywistością) rodzi się emocjonalna więź i odpowiedzialność za działania i konkretne decyzje.
Bądź zdeterminowany w działaniach komunikacyjnych – unikaj szarpanych akcji i postaw na bieżącą komunikację opartą na jednoznacznej i przejrzystej wizji. Komunikacja musi być nieodłącznym elementem całego procesu zmian.
Wszyscy, którzy myślą o zmianie (nie tylko tej cyfrowej) zachęcam do lektury „Leading Change” Johna Kottera oraz „Switch” braci Heath.
Photo by Edgar Guerra on Unsplash