Skip to content
Dfusion
  • o nasGwiazdkaGwiazdka
  • ofertaGwiazdkaGwiazdka
  • case studiesGwiazdkaGwiazdka
  • blogGwiazdkaGwiazdka
  • kontaktGwiazdkaGwiazdka
  • skontaktuj się z nami
    skontaktuj się z nami
  • o nasGwiazdkaGwiazdka
  • ofertaGwiazdkaGwiazdka
  • case studiesGwiazdkaGwiazdka
  • blogGwiazdkaGwiazdka
  • kontaktGwiazdkaGwiazdka
  • skontaktuj się z nami
    skontaktuj się z nami

blog

Dekalog rzecznika prasowego

Jedna z twarzy i „wizytówek” firmy, organizacji czy instytucji, fundamentalny kanał jej komunikacji z otoczeniem, osoba kształtująca przekaz – określeń funkcji rzecznika prasowego można znaleźć wiele i trudno jednoznacznie stwierdzić, która z nich jest główną. Z tego też powodu oczekiwania odnośnie osoby sprawującej taką funkcję są naprawdę spore i potrzeba nie lada talentu, umiejętności organizacyjnych, inteligencji emocjonalnej, a także doświadczenia, by w pełni im sprostać.  

Dlatego też tylko nieliczni rzecznicy lub rzeczniczki dostąpią zaszczytu bycia lubianym i cenionym przez wszystkich dziennikarzy. Osiągnięciem będzie już przekonanie do siebie choćby większej ich grupy. Podstawowym tego powodem jest fakt, że o tym, czy ktoś dobrze sprawuje tę funkcję, decydują zarówno indywidualne emocje, które rządzą sympatiami i antypatiami, jak i szereg kompetencji miękkich, których niezbędny do opanowania i stosowania w praktyce poziom trudny jest do oszacowania. Jednak obserwując błędy i niedostatki w działaniach rzeczników można spróbować stworzyć:

DEKALOG RZECZNIKA PRASOWEGO

  1. Nie będziesz miał innych zadań przede mną. 

Dostępność i dyspozycyjność to fundament cech, którymi powinien charakteryzować się dobry rzecznik. Na co komu bowiem osoba pełniąca taką funkcję w organizacji, jeśli nie da się do niej dodzwonić lub z nią spotkać, a nawet kontakt mailowy przebiega opornie. Nawet jeśli rzeczywiście nie ma czasu (co przy ilości zadań, które na nim spoczywają, nie jest czymś niezwykłym), dobry rzecznik musi dawać innym poczucie, że ma zawsze czas na spotkanie, rozmowę i kontakt. A jeśli teraz go rzeczywiście nie ma, to znajdzie go za chwilę, najpóźniej jutro. 

  • zdj. Unsplash
  1. Nie będziesz używał żargonu i z góry ustalonych formułek nadaremno.  

Oficjalny statement to wygodne rozwiązanie wyjaśnienia kwestii trudnych, spornych i newralgicznych. Jeśli jednak jest on powtarzany w kółko przez rzecznika, powoduje tylko irytację u odbiorców. W końcu dziennikarze sami potrafią go sobie przeczytać. Dlatego podczas spotkań z mediami rzecznikowi powinien służyć jedynie jako wskazówka, po jakiej linii powinna przebiegać oficjalna komunikacja. Podobnie jak stworzone wcześniej Q&A i im podobne dokumenty. Komunikacja bowiem odbywać ma się własnymi słowami. A jeśli o nich mowa, to choć każda branża, a także firma ma swój własny żargon czy idiolekt, to osoby spoza branży czy firmy mogą mieć kłopot z jego rozszyfrowaniem. A ponieważ w komunikacji liczy się czas, to warto przyjąć, że nikt go nie będzie mieć, by rozszyfrowywać, „co autor miał na myśli” (nie mówiąc o tym, że przy takim rozszyfrowywaniu może dojść do pomyłek zmieniających sens komunikatu). Dlatego rzecznik powinien mówić prosto, klarownie i w sposób zrozumiały dla wszystkich odbiorców.  

  1. Pamiętaj, aby na niewygodne pytania też odpowiadać.  
  • zdj. Unsplash

Zmorą spotkań mediów z rzecznikami jest ciągłe używanie przez tych ostatnich frazy „bez komentarza”, lub innej o podobnym znaczeniu. Równie irytujący jest taki sposób prowadzenia spotkania, by pominąć pytania kłopotliwe, trudne, lub nie dać dojść do głosu tym przedstawicielom mediów, którzy wg wszelkich przewidywań takie pytania mogą zadać. Rolą rzecznika prasowego jest bowiem stawienie czoła również kwestiom niewygodnym, problematycznym czy wstydliwym. On ma to po prostu „wziąć na klatę” i zmierzyć się z problemem.  

  1. Znaj rynek swój i organizację swoją.  

Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy gorzej jest, kiedy rzecznik się nie wypowiada, bo nie zna się na branży, w której działa, nie rozumie organizacji i jej specyfiki, czy też kiedy wypowiada się mimo tego, że nie bardzo wie, o czym mówi. Niemniej obie sytuacje są kompromitujące – zarówno dla rzecznika, jak i reprezentowanej przez niego instytucji. Wiedza – gruntowna i szeroka na temat branży i organizacji – to podstawa w skutecznym funkcjonowaniu jako rzecznik i szybkim reagowaniu na potrzeby interesariuszy. Ta wiedza oznacza także… odpowiednie kontakty i znajomości, czyli łatwy dostęp do najważniejszych osób w otoczeniu (prezesa, szefów i ekspertów), by móc zarówno szybko powiększyć swoją wiedzę, jak i znaleźć odpowiedź na kluczowe kwestie, a także zorganizować wypowiedź czy spotkanie danej osoby z dziennikarzem, który o to prosi.  

  1. Nie zwlekaj.  

Odkąd informacje stały się podstawowym paliwem dla biznesu, ich rwący nurt dzień za dniem przemierza nasz świat. I nieustannie przyspiesza. Rzecznik zaś nie może zostawać za nim w tyle. Przekazywane przez niego wiadomości potrzebne są jak najszybciej. Dlatego odpowiedź na zadawane pytania po dwóch tygodniach to ciężki grzech zaniechania. Po takim bowiem czasie nikt już najczęściej nie będzie potrzebował od niego tych informacji – dociekliwi dziennikarze albo znajdą sobie inne źródła informacji, omijając rzecznika, albo pozostawią pole do domysłów, które mogą być o wiele bardziej sugestywne niż jakiekolwiek prawdziwe informacje najcięższego nawet kalibru.  

  • zdj. Unsplash
  1. Nie bądź ignorantem. 

To przykazanie łączy się z poprzednim. Rzecznik musi znać media, ich cykl życia i funkcjonowania, sposób pracy dziennikarzy i jej warunki. Tylko wtedy będzie bowiem partnerem dla przedstawicieli mediów. Inaczej bowiem, choćby w innym tempie, przygotowuje się pogłębiony wywiad z prezesem dla miesięcznika, a inaczej kilka zdań komentarza do codziennej gazety czy programu telewizyjnego. Z tego wszystkiego rzecznik musi sobie zdawać sprawę.  

  1. Wykaż inicjatywę.  
  • zdj. Unsplash

Jeśli rzecznik chce „zaplusować” – zarówno w firmie, jak i w mediach, powinien sam wykazywać się inicjatywą i podawać ciekawe tematy dziennikarzom. W ten sposób stanie się dla nich cennym źródłem, z którego będą chcieli korzystać i zapewni obecność w przekazie mediowym organizacji, którą reprezentuje.   

  1. Nie mów fałszywego świadectwa.  

Jakiekolwiek mijanie się z prawdą jest grzechem najcięższym dla rzecznika, gdyż odbiera mu wiarygodność, wystawiając równocześnie na szwank reputację organizacji, którą reprezentuje. Lepiej przyznać, że w danej kwestii nie zabierze się głosu, gdyż np. jest ona kłopotliwa, niż opowiadać o czymś, co nie ma pokrycia w faktach. Te bowiem prędzej czy później i tak wyjdą na światło dzienne.  

  1. Pożądaj kontaktu z bliźnimi swoimi. 

Rzecznik nie może być introwertykiem, a już na pewno nie przesadnym. Zdolności interpersonalne, łatwość nawiązywania kontaktów i umiejętność zjednywania sobie ludzi to podstawowe cechy, ułatwiające pracę w tej roli. Wiele w tym obszarze daje się jednak wypracować dzięki uświadomieniu sobie swych braków i pracowaniu nad nimi. W końcu ćwiczenie czyni mistrza.  

  • zdj. Unsplash
  1. Oraz wiedzy eksperckiej w temacie, w którym się wypowiadasz.  

Znajomość rynku i własnej firmy, o której wyżej była mowa, stanowi pewną bazę. Nie daje ona jednak jeszcze możliwości tworzenia prognoz np. odnośnie branży czy rynku lub szerokiego komentowania obserwowanych trendów. Zapewnia ją dopiero wiedza ekspercka w wybranych tematach, którą zdobywa się poprzez naukę i nabywanie doświadczenia. Dążenie do jej osiągnięcia to warunek, by stać się rzecznikiem doskonałym, pozwoli bowiem zabierać równoprawny z innymi ekspertami głos w dyskusjach, rozstrzygać samemu najpilniejsze kwestie i być dla mediów cennym źródłem nie tylko informacji, ale także wiedzy o danym obszarze czy temacie. To święty graal, do zdobycie którego każdy rzecznik dążyć powinien.  

Jak to jednak bywa z przykazaniami, stanowią one pewien ideał, do którego się nieustannie dąży. W praktyce każdemu zdążają się potknięcia i upadki. Dlatego powyższego zbioru zasad nie należy wykorzystywać do wykazania błędów innych, ale do wykonania rachunku własnego sumienia. No chyba, że ktoś naprawdę w tym zakresie jest bez grzechu – wtedy może zacząć ciskać kamieniami.  

dfusion
insights

Chcesz być z nimi na bieżąco?

Zapisz się do dfusion insights i otrzymuj solidną porcję branżowych newsów (i nie tylko!) prosto na swoją skrzynkę mailową co trzy tygodnie.

Wyróżnione artykuły

dfusion communication z tytułem “Agencja PR Roku 2023”  

Po 13 latach funkcjonowania na rynku, dfusion communication otrzymała jedno z najbardziej...
zobacz więcej
zobacz więcej

Sztuczna inteligencja – partner czy wróg ekspertów komunikacji?

Błyskawiczny rozwój technologii AI zmienia wiele branż, otwiera nowe możliwości, ale budzi...
zobacz więcej
zobacz więcej

Prezes na TikToku, czyli wideo jako dowód na istnienie

Zaskoczenie, zszokowanie, niedowierzanie…! Nie, nie! Nie tym, że prezes PiS pojawił się...
zobacz więcej
zobacz więcej
rozpocznijmy wspólny projekt
kontaktGwiazdka

rozpocznijmy
wspólny projekt

Pobierz brief lub skontaktuj się z nami
  • kontakt@dfusion.pl
  • +48 22 403 57 99
pobierz brief
pobierz brief

podobne artykuły

Aktualność, wyróżniony

dfusion communication z tytułem “Agencja PR Roku 2023”  

Po 13 latach funkcjonowania na rynku, dfusion communication otrzymała jedno z najbardziej...
zobacz więcej
zobacz więcej
Aktualność

Nagroda The Next Gen of PR dla Mikołaja Grzelaka i Adama Maja

Mikołaj Grzelak i Adam Maj z agencji dfusion communication wywalczyli główną nagrodę...
zobacz więcej
zobacz więcej
wyróżniony, Aktualność

Sztuczna inteligencja – partner czy wróg ekspertów komunikacji?

Błyskawiczny rozwój technologii AI zmienia wiele branż, otwiera nowe możliwości, ale budzi...
zobacz więcej
zobacz więcej

A jaka jest
Twoja strategia?
Wskażemy Ci
właściwy kierunek!

na skróty

  • o nas
  • oferta
  • case studies
  • blog
  • kontakt
  • o nas
  • oferta
  • case studies
  • blog
  • kontakt

kontakt

dfusion communication sp. z o.o.
Al. Zjednoczenia 36 lok. 5
01-830 Warszawa
  • kontakt@dfusion.pl
  • +48 22 403 57 99

obserwuj nas

Facebook Linkedin
  • copyright © 2023 dfusion. all rights reserved.
  • polityka prywatności
  • Made by
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów
Akceptuję
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
Dzięki że do nas dołączyłeś/aś!

Już szykujemy Ci gorące insighty!