Skip to content
Dfusion
  • o nasGwiazdkaGwiazdka
  • ofertaGwiazdkaGwiazdka
  • case studiesGwiazdkaGwiazdka
  • insightsGwiazdkaGwiazdka
  • blogGwiazdkaGwiazdka
  • kontaktGwiazdkaGwiazdka
  • skontaktuj się z nami
    skontaktuj się z nami
  • o nasGwiazdkaGwiazdka
  • ofertaGwiazdkaGwiazdka
  • case studiesGwiazdkaGwiazdka
  • insightsGwiazdkaGwiazdka
  • blogGwiazdkaGwiazdka
  • kontaktGwiazdkaGwiazdka
  • skontaktuj się z nami
    skontaktuj się z nami

blog

  • strona główna
  • Wpisy
  • Za zamkniętymi drzwiami. Technologia przez dziurkę od klucza

Za zamkniętymi drzwiami. Technologia przez dziurkę od klucza

„Przy drzwiach zamkniętych” to tytuł jednej z najważniejszych powieści pióra francuskiego noblisty, literata i filozofa, Jeana-Paula Sartre’a. Głównymi bohaterami tego egzystencjalnego dramatu, toczącego się w swoiście pojmowanym piekle, jest troje wywrotowych i nieżyjących już postaci, skazanych na wieczne przebywanie w swoim towarzystwie w małym, eleganckim pokoiku, zamkniętym na klucz. Na zawsze. Sartre’owskie „Huis clos” to niezwykle pesymistyczna metafora ludzkiego świata: skłóconego i niezdolnego do jakiejkolwiek komunikacji czy współpracy, w którym to „inni” czy też współlokatorzy – są dla nas prawdziwym piekłem, a mdłości – dominującą emocją. Świat według Sartre’a jest źle zaprojektowanym escape roomem. Wspólnie z Domem Zagadek oraz działem Office w Microsoft Polska, postanowiliśmy udowodnić, że Jean-Paul Sartre nie miał racji. Że grupa przypadkowych ludzi jest w stanie się dogadać i znaleźć wyjście z każdej sytuacji. Że za zamkniętymi drzwiami można dobrze się bawić. I na tych fundamentach zbudowaliśmy P@ssWord, czyli pierwszy technologiczny escape room Microsoft na świecie.

Marka, która zamyka (się na) człowieka

Boom na escape-roomy w Polsce to historia ostatnich kilku lat. Pierwszy otworzył się nad Wisłą w 2014 roku. Od tego czasu pokoje zagadek rosną u nas jak grzyby po deszczu i łokciami rozpychają sobie miejsce obok takich form spędzania wolnego czasu jak teatr, muzeum, basen czy kino. Jesteśmy zresztą jednym z najdynamiczniej rosnących rynków dla tej formy rozrywki na całym Starym Kontynencie.

Firmy korzystają z escape roomów głównie w celach networkingowych, choć ostatnio modnym trendem jest wykorzystywanie pokoi zagadek w… postępowaniu rekrutacyjnym. Wiele działów HR stosuje „test zamkniętych drzwi”, sprawdzając w ten sposób zdolności kandydatów do pracy, oceniając ich od strony psychologicznej i weryfikując ich zdolność do kreatywnego myślenia, uległość wobec zdania grupy czy autonomiczność w podejmowaniu decyzji. Presja czasu, zamknięte drzwi i odmienność zdań współlokatorów – to czynniki doskonale sprawdzające charakter kandydata w praktyce.

Polskie escape-roomy już dawno zerwały z wizerunkiem „papierowych”. Dziś nie wystarczy już wynająć kawalerkę, kupić kilka przypadkowych mebli z IKEA i zamontować parę kłódek. Escape room z prawdziwego zdarzenia ma przede wszystkim opowiadać historię. Ma prowadzić narrację. Ma być czymś w rodzaju interaktywnego filmu, którego gracze są głównymi aktorami. W końcu przygoda ma trwać maksymalnie 60 minut. Ma dostarczać doświadczenie wykraczające poza zwykłą zabawę w fizycznej przestrzeni. Ma angażować wszystkie zmysły konsumenta w narrację – ma być multi-sensoryczny.

Ucieczka od marketingowej pokusy

Czytając powyższe zdania nietrudno chyba odgadnąć, że takie miejsca mają w sobie olbrzymi potencjał komunikacyjny dla marki. O ile ta potrafi go wykorzystać. Nie ma bowiem PR-owo nic gorszego niż sprowadzenie rozrywki towarzyszącej pozornej ucieczce z pokoju do efektu ubocznego obcowania z rozwiązaniami danej firmy.

Słowem: czasami marki muszą uciec od samych siebie i pokusy „powiedzenia wszystkiego o sobie”, ponieważ tylko w ten sposób opowieść nie straci na autentyczności. A gdzie indziej lepiej brzmi ucieczka od siebie, niż w escape roomie właśnie?

Dlatego niektóre escape roomy są wykorzystywane przez firmy w ramach tzw. „marketingu eksperymentalnego”, jako (zazwyczaj) tymczasowe czy okazjonalne lub (rzadziej) permanentne nośniki marketingowe i miejsca promocji. Przykłady tak wykorzystanych escape roomów można mnożyć:

  • Escape roomy HBO w Austin w stanie Texas, USA, przez które przewinęło się ponad tysiąc osób w zaledwie 3 dni od momentu ich startu. Pokoje zagadek były odwzorowaniem trzech pomieszczeń z kultowych seriali dostępnych na platformie: „Gry o Tron”, „Veep” oraz „Silicon Valley”. Początkowo miały być tylko atrakcją dostępną na kampusach uniwersyteckich, m.in. dla studentów University of Connecticut: „Chcieliśmy znaleźć nową drogę pozwalającą nam dotrzeć do pokolenia millenialsów – mówiła o escape roomach HBO Joanna Scholl, Senior Vice President Marketing and Communications w HBO – Otrzymaliśmy natomiast tak przytłaczająco pozytywną reakcję, że postanowiliśmy ją zoptymalizować, biorąc pod uwagę szerszą publiczność”.
  • Escape room dla fanów gry Resident Evil 7 – początkowo miał być tylko „piarowym dodatkiem”, towarzyszącym wprowadzeniu kolejnej odsłony tej produkcji na rynek. Po medialnym launchu produktu – miał się skończyć. Z biegiem czasu stał się jednak samodzielnym pokojem-zagadką. Działa w Los Angeles i Nowym Jorku.
  • Escape roomy dla fanów seriali Prison Break i Stranger Things.

Ba, nawet Pałac Buckingham otworzy na chwilę specjalny escape room: Escape Room Leonardo Artmergency!, w ramach którego brytyjska korona chce złożyć hołd Leonardo da Vinci z okazji 500-lecia jego śmierci. A przy okazji – trochę się również wypromować, licząc na przyciągnięcie nieco młodszej publiki (powyżej 14. roku życia), która dzięki interaktywnym zagadkom będzie miała okazję – choćby przez szybę – liznąć nieco brytyjskiej historii.

Escape roomy stanowią dobry point-of-contact nowego rodzaju: otwierają nową przestrzeń stykania się marki z klientem, w której to współczynnik zaangażowania tego drugiego jest zdecydowanie wyższy i ma bardziej osobisty wymiar, aniżeli w przypadku innych kanałów marketingowych. Z drugiej strony – escape room może stanowić mini-showroom produktów danej marki czy też atrakcyjną formułę unaoczniającą jej wartości czy główne atuty – o ile rzecz jasna marka uchodzi za tzw. „love brand” (co sprowadza się do pytania czy chciałbyś ją nosić na koszulce?) i stanowi element popkultury. Bo dobry escape-room nie może opowiadać HISTORII MARKI. To raczej marka ma w nim opowiadać NOWĄ HISTORIĘ, w której sama pojawia się tylko gdzieniegdzie. Jak chór w greckim dramacie. Jak didaskalia w „Balladynie” Słowackiego.

Na całym świecie funkcjonuje obecnie kilkanaście tysięcy takich escape-roomów, rozsianych po 1035 miastach i 88 państwach. W samym tylko USA jest ich ponad 5 tys., w Rosji – ponad 3 tys., a w Polsce – ponad tysiąc.

Być może zabrzmi to dziwnie, ale Microsoft nie miał żadnego własnego pokoju-zagadki. Aż do lipca 2018 r.

I być może zabrzmi to jeszcze dziwniej, ale żadna marka w Polsce nie wykorzystywała przedtem escape-roomów do prowadzenia długofalowej komunikacji czy promocji swoich produktów. Zrobiliśmy to jako pierwsi dla Microsoft Polska. I robimy to do dziś, bo P@ssWord działa nadal i ma się bardzo dobrze.

Podaję hasło: OKOŃ

Otwarty w lipcu 2018 roku w Warszawie, przy ulicy Zwrotniczej 4, pokój P@ssWord w Domu Zagadek, to escape room naszpikowany technologiami Microsoft. Jego cichymi bohaterami są aplikacje Office 365 oraz komputery Surface Pro. Jego nieco głośniejszym bohaterem jest Minecraft, do którego nawiązują gadżety i zagadki dostępne w pokoju. A jego najgłośniejszych bohaterów stanowi kilka tysięcy osób, które odwiedziły ten pokój przez ostatni rok sprawiając, że nie było choćby jednego dnia, w którym ktoś nie zamknąłby się w P@ssWordzie.

Inspiracją do powstania pokoju było życzenie wygłoszone przez polski dział Office 365, które brzmiało mniej więcej tak: „Zróbmy coś fajnego, rozrywkowego, coś pod konsumentów. Coś, co pokazałoby, że aplikacje Office 365 są sexy. I że są przydatne”.

W odpowiedzi na to życzenie, wspólnie z Domem Zagadek przyprowadziliśmy kilka taczek z cementem, betoniarkę, przynieśliśmy farby malarskie, kilka worków z gipsem i zaprawą murarską. Zburzyliśmy kilka ścian, kilka też przestawiliśmy. I opracowalismy scenariusz P@ssWordu, z konkretnymi pomysłami na wykorzystanie aplikacji Office i urządzeń Surface.

Klient kiwnął głową, a my podłączyliśmy betoniarkę do prądu. Łopaty poszły w ruch. Budowa ruszyła od zera.

dfusion: Escape Room Password stworzony dla Microsoft

Wpletliśmy kultowe aplikacje Office 365, takie jak Word, Excel i PowerPoint, w historię, którą opowiada ten pokój. Ich umiejętne wykorzystanie jest kluczem do wyjścia. Jeśli jednak nie odróżniasz Worda od Excela czy Outlooka od PowerPointa, jeśli boisz się dotknąć ekranu w Surface, bo go wypalcujesz – to nie jest to pokój dla Ciebie i możesz spokojnie wracać do surfowania po Telegazecie.

Kluczem do wyjścia z P@ssWord jest ścisła współpraca graczy ze sobą. Czasami pracują na wspólnych dokumentach Office w trybie online, a czasami indywidualnie.

Jeśli zastanawialiście się kiedyś, jak wygląda świat po drugiej stronie tęczy, ale zbudowany z sześciennych bloków Minecrafta – to P@ssWord jest dla Was.

Gdy betoniarki ucichły – pierwszy escape room Microsoft w Polsce prezentował się tak:

dfusion: Escape Room Password stworzony dla Microsoft

Co się udało?

Escape room P@ssWord dla Microsoft zdobył prestiżowe wyróżnienie IN2SABRE Certificate of Excellence w kategorii Best in Brand Narratives. Znalazł się także w wąskim gronie 5 najlepszych kampanii PR w regionie EMEA, w kategorii Technology: Software and Services w najważniejszym dla branży PR konkursie na świecie: w SABRE Awards. Kampanię doceniono również w Polsce. W konkursie Złote Spinacze 2019, organizowanym przez Związek Firm Public Relations, P@ssWord otrzymał 2 srebrne spinacze w kategoriach: PR produktu oraz Nowe Technologie.

W P@ssWordzie zamknęliśmy pod kluczem 25 dziennikarzy. Wszyscy mieli czas na przemyślenia. I chyba im się podobało, bo każdy z nich napisał pochlebną opinię. Ekwiwalent reklamowy z naszych działań sięgnął blisko 50 tys. dolarów amerykańskich. Informacja o P@ssWord dotarła potencjalnie do 8 mln użytkowników.

To wszystko jednak marność i kurz na półkach.

Prawdziwą nagrodą jest fakt, że po roku pokój P@ssWord nadal działa. Ba, ma największe obłożenie ze wszystkich pokoi w Domu Zagadek. Do tej pory bywa zarezerwowany „pod korek”. Zarabia na siebie. Nadal ściąga tabuny dzieciaków w autobusach szkolnych. Dostaje najwyższe oceny od użytkowników. Co równie ważne – nikt w tych opiniach nawet nie zająknął się, że „czuć tu kiepski product placement”.

To jest coś, czego nie zobaczysz w mediach, a co daje satysfakcję piarowcom.

 

A co się nie udało?

Parking. Mogliśmy jednak pomyśleć o większym parkingu…

Psst. Chcesz poznać nasz sekret?

Pobierz e-book Zwycięskie Kampanie i dowiedz się, jak kreujemy kampanie dla naszych klientów.

 

dfusion
insights

Chcesz być z nimi na bieżąco?

Zapisz się do dfusion insights i otrzymuj solidną porcję branżowych newsów (i nie tylko!) prosto na swoją skrzynkę mailową co trzy tygodnie.

Wyróżnione artykuły

O czym muszą pamiętać szefowie komunikacji w 2022 r., by nie dać się zaskoczyć nie tylko czarnym łabędziom, ale i szarym nosorożcom.

Komunikacja nigdy nie była tak podatna na zawirowania otoczenia – z jednej...
zobacz więcej
zobacz więcej

Wszyscy piszą o cyberbezpieczeństwie, ale nie ma to sensu

Jeżeli to czytasz, to znaczy, że tytuł przyciągnął Twoją uwagę. Przyznaję, jest...
zobacz więcej
zobacz więcej

O niezarządzaniu czasem w organizacji (a także o pracy zdalnej, mówieniu nie i efekcie ta-da!)

Zanim tłumnie a niespodziewanie przesiedliśmy się z firmowych biurek do własnych, praca...
zobacz więcej
zobacz więcej
rozpocznijmy wspólny projekt
kontaktGwiazdka

rozpocznijmy
wspólny projekt

Pobierz brief lub skontaktuj się z nami
  • kontakt@dfusion.pl
  • +48 22 403 57 99
pobierz brief
pobierz brief

podobne artykuły

Aktualność

Dekalog rzecznika prasowego

Jedna z twarzy i „wizytówek” firmy, organizacji czy instytucji, fundamentalny kanał jej...
zobacz więcej
zobacz więcej
Aktualność

Tik-Tok-Tak, czyli o sztuce krótkiej formy komunikacji

Wyobraź sobie sytuację, że żyjesz w świecie, w którym minimalna długość udostępnianych...
zobacz więcej
zobacz więcej
Bez kategorii

Cross category communication: gdzie jesteśmy, dokąd idziemy, jak przejść tę drogę – o zręczności we współczesnej komunikacji.

W pradawnych czasach, czyli jakieś 6 – 7 lat temu, powszechnym stało...
zobacz więcej
zobacz więcej

A jaka jest
Twoja strategia?
Wskażemy Ci
właściwy kierunek!

na skróty

  • o nas
  • oferta
  • case studies
  • Insights
  • blog
  • kontakt
Menu
  • o nas
  • oferta
  • case studies
  • Insights
  • blog
  • kontakt

kontakt

dfusion communication sp. z o.o.
Al. Zjednoczenia 36 lok. 5
01-830 Warszawa
  • kontakt@dfusion.pl
  • +48 22 403 57 99

obserwuj nas

Facebook Linkedin
  • copyright © 2021 dfusion. all rights reserved.
  • polityka prywatności
  • Made by
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów
Akceptuję
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
Dzięki że do nas dołączyłeś/aś!

Już szykujemy Ci gorące insighty!