Skip to content
Dfusion
  • o nasGwiazdkaGwiazdka
  • ofertaGwiazdkaGwiazdka
  • case studiesGwiazdkaGwiazdka
  • insightsGwiazdkaGwiazdka
  • blogGwiazdkaGwiazdka
  • kontaktGwiazdkaGwiazdka
  • skontaktuj się z nami
    skontaktuj się z nami
  • o nasGwiazdkaGwiazdka
  • ofertaGwiazdkaGwiazdka
  • case studiesGwiazdkaGwiazdka
  • insightsGwiazdkaGwiazdka
  • blogGwiazdkaGwiazdka
  • kontaktGwiazdkaGwiazdka
  • skontaktuj się z nami
    skontaktuj się z nami

blog

  • strona główna
  • Wpisy
  • Trening czyni… kreatywnym

Trening czyni… kreatywnym

Choć w ciele mamy różne tkanki, pełniące różne funkcje, są one do siebie czasem zadziwiająco podobne. Bo podobnie, jak można wytrenować tkankę mięśniową, aby była większa i działała sprawniej, tak samo możemy trenować tkankę nerwową, a konkretnie neurony w naszym mózgu, aby zwiększyły liczbę połączeń między sobą i w efekcie podsuwały nam więcej kreatywnych pomysłów.

A przecież o kreatywność w naszej pracy chodzi – i to na wszystkich poziomach: zarówno w sferze tworzenia strategii działań, jak i ich późniejszej egzekucji. Nikt bowiem nie chce się po prostu „narobić”, celem jest działać sprawnie i skutecznie, aby uzyskać zamierzone efekty podejmowanych wysiłków. To jednak często wymaga przełamywania utartych schematów i działań niesztampowych – czyli właśnie kreatywności.

Ta zaś najczęściej w procesie wychowania i edukacji jest tępiona. Od najmłodszych lat uczy się nas bowiem przestrzegania zasad, powielania wzorców, uznania dla autorytetów, wpasowywania się w ramy, narzucane przez cywilizację itd. Potem zaś pracodawcy wielu branż narzekają, że młody człowiek, wkraczający na rynek pracy, ma głowę pełną wiedzy, jednak brakuje mu kompetencji miękkich i umiejętność nieszablonowego myślenia, przez co trudno mu tę wiedzą spożytkować. Skąd jednak ma je mieć, jeśli przez dotychczasowe lata życia umiejętności te nie tylko nie były u niego rozwijane, ale wręcz starano się je systemowo wykorzenić.

Dość jednak tych pesymistycznych rozważań, bo na szczęście, jak to śpiewał Jerzy Stuhr, „nie ma takiej rury na świecie, której nie można odetkać”. Podobnie jest z kreatywnością – można jej się nauczyć, tudzież przywrócić jej poziom do stanu sprzed działań na rzecz jej wyrugowania. Trzeba tylko potrenować. A że skuteczny trening wymaga planu, warto także i w tym wypadku podejść do sprawy systemowo. Pomoże w tym kilka lektur.

Pełnej diagnozy obecnego stanu zaniku kreatywności, czyli problemy, z których chcemy się zmagać, dostarcza publikacja pt. Oblicza umysłu. Ucząc się kreatywności autorstwa Kena Robinsona. Jej autor stara się przede wszystkim możliwie precyzyjnie opisać zjawisko, pokrótce nakreślone w pierwszych akapitach tego wpisu. Nie tylko jednak diagnozuje sytuację, ale także próbuje dać odpowiedź odnośnie jej przyczyn. Stara się także znaleźć rozwiązanie, które widzi przede wszystkim w reformie systemu i zmianie nastawienia firm do pracowników.

Każdy z nas jednak może na własną rękę zacząć działać, aby stać się bardziej kreatywnym. Lekturą, która z pewnością w tym pomoże, jest Zarządzanie codziennością. Zaplanuj dzień, skoncentruj się i wyostrz swój twórczy umysł Jocelyn K. Glei. To książka, w której znaleźć można wiele recept na poskromienie chaosu – zarówno tego wewnętrznego, w głowach, jak i tego na biurkach, w notatnikach, w pracy, w życiu, jednym słowem: wszędzie. A to pierwszy krok do uwolnienia kreatywności. Dodatkową zaletą książki jest fakt, że składa się z krótkich artykułów autorstwa pisarzy, psychologów, prezesów firm, blogerów. Dzielą się oni swoimi poradami i przemyśleniami z czytelnikiem w krótkich i lapidarnych materiałach, często w formie anegdot, co sprawia, że lektura jest przyjemna, a recepty w niej zawarte doskonale zapadają w pamięć. Nie znajdziemy tu banałów, które powtarzają wszyscy, za to szereg użytecznych wskazówek, jak poradzić sobie ze słomianym zapałem, jak gospodarować czasem czy jak otworzyć się na niesztampowe myślenie.

Kiedy już opanujemy chaos, a fundament dla kreatywnego myślenia i działania zostanie położony, warto przestudiować książkę pt. Kreatywność, sławnego Osho. To publikacja, która przekierowuje myślenie, już choćby poprzez zupełnie inny sposób ujęcia tematu kreatywności, które tutaj znajduje silne połączenie z całym życiem człowieka i każdym aspektem jego działań. Autor zachęca bowiem nie tyle do kreatywnego myślenia, ile do kreatywnego życia, pokazując, że jest to podejście dla wszystkich.

Aby jednak dotychczasowe lektury nie zagoniły nas w pułapkę „wyważania otwartych drzwi” czy, jak kto woli, „wymyślania koła na nowo”, warto zapoznać się z książką Twórcza kradzież. 10 przykazań kreatywności Austin Kleon. Wiadomo bowiem, że postęp rzadko kiedy polega na genialnych, rewolucjonizujących wszystko odkryciach; częściej zaś wiąże się z dokładaniem małej cegiełki do wielkiego gmachu dotychczasowych zdobyczy ludzkości – i taka jest główna myśl tej książki. Znajdziemy w niej receptę na to, jak się inspirować osiągnięciami innych i wykorzystywać ich dokonania w taki sposób, abyśmy nie zostali posądzeni o kradzież pomysłu lub plagiat. Do tego publikacja wydaje się mała i niepozorna, obfituje jednak w wiele ważnych treści, które warto „wziąć sobie do serca”.

Czymże jednak byłoby zgłębianie teorii bez praktyki. Na tę pozwoli z kolei książka Zniszcz ten dziennik Keri Smith. To publikacja, która przez wielu, którzy wzięli ją do ręki, została „odsądzona od czci i wiary”. Świadczy to jednak jedynie o jej wywrotowości. W książce nie znajdziemy bowiem złotych myśli, wielkich reguł czy użytecznych porad – treści w niej bowiem jest niewiele. Za to stanowi ona ogromną przestrzeń do uwolnienia swojej kreatywności poprzez ćwiczenia i zadania, jakie proponuje. Pomysł jest bowiem całkiem prosty – aby wyzwolić się z utartych schematów myślenia, należy tę publikację potraktować zupełnie inaczej niż typową książkę. Należy ją bowiem, jak mówi sam tytuł, zniszczyć. Ale nie tak po prostu. Trzeba ją zniszczyć kreatywnie, poprzez własną, oryginalną interpretację poleceń w niej zawartych. I nawet nie chodzi o sam efekt podjętych działań – ważniejsze jest przełamanie wpojonych nam przekonań i barier, które stoją na przeszkodzie pełnej kreatywności.

Oczywiście nie gwarantujemy, że skorzystanie z tego zestawu „leków na kreatywność” sprawi, że każdy bez wyjątku stanie się mistrzem w tej dziedzinie. Z pewnością jednak wzięcie sobie do serca zawartych w powyższych lekturach rat i wykonanie proponowanych w nich ćwiczeń jest receptą na zwiększenie swoich umiejętności nieszablonowego myślenia i działania. A w dodatku przed jej zastosowaniem nie trzeba konsultować się z lekarzem lub farmaceutom, gdyż przeczytanie tych kilku książek na pewno nikomu nie zaszkodzi. Miłej lektury!

dfusion
insights

Chcesz być z nimi na bieżąco?

Zapisz się do dfusion insights i otrzymuj solidną porcję branżowych newsów (i nie tylko!) prosto na swoją skrzynkę mailową co trzy tygodnie.

Wyróżnione artykuły

O czym muszą pamiętać szefowie komunikacji w 2022 r., by nie dać się zaskoczyć nie tylko czarnym łabędziom, ale i szarym nosorożcom.

Komunikacja nigdy nie była tak podatna na zawirowania otoczenia – z jednej...
zobacz więcej
zobacz więcej

Wszyscy piszą o cyberbezpieczeństwie, ale nie ma to sensu

Jeżeli to czytasz, to znaczy, że tytuł przyciągnął Twoją uwagę. Przyznaję, jest...
zobacz więcej
zobacz więcej

O niezarządzaniu czasem w organizacji (a także o pracy zdalnej, mówieniu nie i efekcie ta-da!)

Zanim tłumnie a niespodziewanie przesiedliśmy się z firmowych biurek do własnych, praca...
zobacz więcej
zobacz więcej
rozpocznijmy wspólny projekt
kontaktGwiazdka

rozpocznijmy
wspólny projekt

Pobierz brief lub skontaktuj się z nami
  • kontakt@dfusion.pl
  • +48 22 403 57 99
pobierz brief
pobierz brief

podobne artykuły

Aktualność

Dekalog rzecznika prasowego

Jedna z twarzy i „wizytówek” firmy, organizacji czy instytucji, fundamentalny kanał jej...
zobacz więcej
zobacz więcej
Aktualność

Tik-Tok-Tak, czyli o sztuce krótkiej formy komunikacji

Wyobraź sobie sytuację, że żyjesz w świecie, w którym minimalna długość udostępnianych...
zobacz więcej
zobacz więcej
Bez kategorii

Cross category communication: gdzie jesteśmy, dokąd idziemy, jak przejść tę drogę – o zręczności we współczesnej komunikacji.

W pradawnych czasach, czyli jakieś 6 – 7 lat temu, powszechnym stało...
zobacz więcej
zobacz więcej

A jaka jest
Twoja strategia?
Wskażemy Ci
właściwy kierunek!

na skróty

  • o nas
  • oferta
  • case studies
  • Insights
  • blog
  • kontakt
Menu
  • o nas
  • oferta
  • case studies
  • Insights
  • blog
  • kontakt

kontakt

dfusion communication sp. z o.o.
Al. Zjednoczenia 36 lok. 5
01-830 Warszawa
  • kontakt@dfusion.pl
  • +48 22 403 57 99

obserwuj nas

Facebook Linkedin
  • copyright © 2021 dfusion. all rights reserved.
  • polityka prywatności
  • Made by
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów
Akceptuję
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
Dzięki że do nas dołączyłeś/aś!

Już szykujemy Ci gorące insighty!