Skip to content
Dfusion
  • o nasGwiazdkaGwiazdka
  • ofertaGwiazdkaGwiazdka
  • case studiesGwiazdkaGwiazdka
  • insightsGwiazdkaGwiazdka
  • blogGwiazdkaGwiazdka
  • kontaktGwiazdkaGwiazdka
  • skontaktuj się z nami
    skontaktuj się z nami
  • o nasGwiazdkaGwiazdka
  • ofertaGwiazdkaGwiazdka
  • case studiesGwiazdkaGwiazdka
  • insightsGwiazdkaGwiazdka
  • blogGwiazdkaGwiazdka
  • kontaktGwiazdkaGwiazdka
  • skontaktuj się z nami
    skontaktuj się z nami

blog

  • strona główna
  • Wpisy
  • Słowa, które gryzą

Słowa, które gryzą

„Okazje biznesowe są jak autobusy. Możesz spodziewać się, że wkrótce się pojawią” – to jeden z setek bon motów Richarda Bransona, szefa Virgin, który jak nikt potrafi ogniskować uwagę mediów i tysięcy swoich wyznawców. Czy te świetnie brzmiące sound bites pomagają mu w rozwoju lukratywnych biznesów? Pewnie nie, ale sprawiają, że jest w stanie wzbudzić zainteresowanie swoich odbiorców – a w biznesie jest to wartość wyjątkowa.

Tak. Menedżerowie i przedsiębiorcy mają tendencję do „zamulania” swojego przekazu. Z czego to wynika? Jedną z przyczyn jest „przekleństwo wiedzy”. Zbyt dużo treści do przekazania, zbyt wiele statystyk, ogrom kontekstów i próba zaadresowania przekazu do wszystkich. Jak mawiał Winston Churchill, „mówcy powinni mieć na uwadze nie tylko to, by wyczerpać temat, ale także, by nie wyczerpać słuchaczy”.

Analizując wypowiedzi przedstawicieli biznesu trudno oprzeć się wrażeniu, że są one merytoryczne, ale szalenie skomplikowane i nudne. W świecie polityki właściwie każdy dzień dostarcza wypowiedzi, które wypełniają tytuły serwisów informacyjnych. Sławne „Yes, Yes, Yes”, „Ani be, ani me, ani kukuryku”, czy „Nicea albo śmierć” to zwroty, które w swoim czasie wgryzły się w nasze głowy i przeniknęły do potocznego języka. Tak, wiem. Nie mieszajmy teatralnego świata polityki z twardym światem biznesu. Wszystko racja, ale być może wyciągniemy z nich lekcję z korzyścią dla nas i naszej organizacji.

Królem sound bite-ów jest z pewnością Robert Gwiazdowski, który swego czasu pięknie puentował (i piętnował) decyzje rządu PO mówiąc „Gdyby Kozietulski musiał płacić za swoich szwoleżerów składki na ZUS, pewnie ze słynnej szarży nic by nie wyszło”. Jego wypowiedzi są pełne zwięzłych zdań lub fraz, które zapadają w pamięć, zawiązują uwagę widza iw krótkiej formie wyrażają główny przekaz. Właśnie te zwroty mają szczególną zdolność rozprzestrzeniania w mediach. Dosłownie „gryzą”, „łapią” odbiorcę i „przyczepiają się” kierując ku kluczowej myśli.

Dlaczego sound bites są potrzebne? Bo w stosie różnorodnych komunikatów budzą zainteresowanie i sprawiają, że zabiegana, nieuważna i kapryśna publiczność podniesie na nas oczy. To odpowiedź na pytanie, jak przebić się do świadomości, zwrócić uwagę, choć przez chwilę sprawić, by klienci zainteresowali się naszym rozwiązaniem, produktem, czy pomysłem. Jaki zatem jest przepis? Żeby fraza „przykleiła się” do odbiorcy musi być prosta, zaskakująca, pełna emocji i stanowić element historii. Bułka z masłem.

PS: Wiele lat temu brałem udział w spotkaniu z Grzegorzem Miecugowem, w trakcie którego ludzie biznesu pytali: –Jak mówić do mediów, żeby odbiorca zrozumiał? – Ćwiczyć – odpowiedział. –Najlepiej w windzie podczas rozmowy z sąsiadem. Jak zrozumie, czym się zajmujecie, wówczas możecie mieć pełne przekonanie, że pasuje to do telewizji.

Photo by Sam McGhee on Unsplash

dfusion
insights

Chcesz być z nimi na bieżąco?

Zapisz się do dfusion insights i otrzymuj solidną porcję branżowych newsów (i nie tylko!) prosto na swoją skrzynkę mailową co trzy tygodnie.

Wyróżnione artykuły

O czym muszą pamiętać szefowie komunikacji w 2022 r., by nie dać się zaskoczyć nie tylko czarnym łabędziom, ale i szarym nosorożcom.

Komunikacja nigdy nie była tak podatna na zawirowania otoczenia – z jednej...
zobacz więcej
zobacz więcej

Wszyscy piszą o cyberbezpieczeństwie, ale nie ma to sensu

Jeżeli to czytasz, to znaczy, że tytuł przyciągnął Twoją uwagę. Przyznaję, jest...
zobacz więcej
zobacz więcej

O niezarządzaniu czasem w organizacji (a także o pracy zdalnej, mówieniu nie i efekcie ta-da!)

Zanim tłumnie a niespodziewanie przesiedliśmy się z firmowych biurek do własnych, praca...
zobacz więcej
zobacz więcej
rozpocznijmy wspólny projekt
kontaktGwiazdka

rozpocznijmy
wspólny projekt

Pobierz brief lub skontaktuj się z nami
  • kontakt@dfusion.pl
  • +48 22 403 57 99
pobierz brief
pobierz brief

podobne artykuły

Aktualność

Dekalog rzecznika prasowego

Jedna z twarzy i „wizytówek” firmy, organizacji czy instytucji, fundamentalny kanał jej...
zobacz więcej
zobacz więcej
Aktualność

Tik-Tok-Tak, czyli o sztuce krótkiej formy komunikacji

Wyobraź sobie sytuację, że żyjesz w świecie, w którym minimalna długość udostępnianych...
zobacz więcej
zobacz więcej
Bez kategorii

Cross category communication: gdzie jesteśmy, dokąd idziemy, jak przejść tę drogę – o zręczności we współczesnej komunikacji.

W pradawnych czasach, czyli jakieś 6 – 7 lat temu, powszechnym stało...
zobacz więcej
zobacz więcej

A jaka jest
Twoja strategia?
Wskażemy Ci
właściwy kierunek!

na skróty

  • o nas
  • oferta
  • case studies
  • Insights
  • blog
  • kontakt
Menu
  • o nas
  • oferta
  • case studies
  • Insights
  • blog
  • kontakt

kontakt

dfusion communication sp. z o.o.
Al. Zjednoczenia 36 lok. 5
01-830 Warszawa
  • kontakt@dfusion.pl
  • +48 22 403 57 99

obserwuj nas

Facebook Linkedin
  • copyright © 2021 dfusion. all rights reserved.
  • polityka prywatności
  • Made by
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów
Akceptuję
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
Dzięki że do nas dołączyłeś/aś!

Już szykujemy Ci gorące insighty!