Skip to content
Dfusion
  • o nasGwiazdkaGwiazdka
  • ofertaGwiazdkaGwiazdka
  • case studiesGwiazdkaGwiazdka
  • insightsGwiazdkaGwiazdka
  • blogGwiazdkaGwiazdka
  • kontaktGwiazdkaGwiazdka
  • skontaktuj się z nami
    skontaktuj się z nami
  • o nasGwiazdkaGwiazdka
  • ofertaGwiazdkaGwiazdka
  • case studiesGwiazdkaGwiazdka
  • insightsGwiazdkaGwiazdka
  • blogGwiazdkaGwiazdka
  • kontaktGwiazdkaGwiazdka
  • skontaktuj się z nami
    skontaktuj się z nami

blog

  • strona główna
  • Wpisy
  • Prezes na TikToku, czyli wideo jako dowód na istnienie

Prezes na TikToku, czyli wideo jako dowód na istnienie

Zaskoczenie, zszokowanie, niedowierzanie…! Nie, nie! Nie tym, że prezes PiS pojawił się jakiś czas temu na TikToku. Tym, że kogokolwiek jeszcze dziś tego typu działanie może zaskakiwać. Bo jeśli przed kilkoma laty mówiliśmy, że kiedy nie ma Cię w sieci, to nie istniejesz, a potem to samo odnosiliśmy do Facebooka, to czas dziś stwierdzić: „Nie istniejesz, jeśli nie publikujesz materiałów wideo”. 

Na tym teoretycznie mógłbym zakończyć tworzenie tego tekstu. Teza broni się sama, a jeśli ktokolwiek potrzebuje dowodów, niech:

  • uda się w podróż jakimkolwiek zbiorkomem i popatrzy, czym zajmują się pasażerowie; 
  • wejdzie do którejkolwiek poczekalni i sprawdzi, jak umilają sobie czas petenci;
  • zajrzy do sąsiadów w godzinach wieczornych i podejrzy, co robią przed snem; 
  • odwiedzi w przerwie od zajęć jakąś szkołę i przekona się, jak spędzają czas uczniowie itd.

Przeważająca liczba osób, o których mówię, ogląda dziś różne filmiki, spoty, tutoriale – jednym słowem zaabsorbowana jest formatem WIDEO. A jeśli nie ogląda…to sama je produkuje – bo przecież cały ten content musi powstawać.

Jednak ze względu na to, że wszyscy kochamy twarde dane, liczby, cyfry i badania, które potwierdzają daną tezę, cyferek opisujących tworzenie treści wideo i ich konsumpcję jest cała masa, dostałem zadanie przygotowania tekstu blogowego nt. wideo, a taki tekst wg mnie powinien mieć więcej niż kilka zdań, poniżej zamieszczam litanię danych, które potwierdzają, że wideo is the king.

A zatem zacznijmy od perspektywy samych konsumentów treści

By dowiedzieć się więcej o produkcie czy usłudze, po film sięga 96 proc. badanych. 73 proc. ankietowanych wybiera taką formę przekazu informacji, 11 proc. woli przeczytać tekst, 4 proc. stawia na infografiki. Do tego 88 proc. uważa, że wideo przekonało ich do zakupu produktu lub usługi[i]. Dziś na oglądaniu wideo online użytkownicy spędzają średnio 19 godzin tygodniowo – to o  8,5 godziny więcej niż w 2018 roku[ii]. Badani przyznają, że treści wideo dwukrotnie częściej udostępniają swoim znajomym niż jakikolwiek inny rodzaj treści[iii]. 32,8 proc. badanych ogląda treści, które pozwolą im się odprężyć i zrelaksować, 26,3 proc. poszukuje takich filmów, które pozwolą się uśmiechnąć czy poprawić sobie humor, 13,3 proc. – filmów z obszaru ich zainteresowań i pasji[iv]. Dla 36 proc. ankietowanych raczej ważna jest jakość produkcji wideo, bardzo ważna jest dla 28 proc.[v] 36 proc. badanych preferuje filmy trwające od 1 minuty do 3, 27 proc. lubi cztero-, a nawet sześciominutowe nagrania[vi]. Tu zaś świetny wykres ilustrujący, jak w USA w ciągu ostatniej dekady telewizor przegrywa walkę o uwagę odbiorcy z urządzeniem mobilnym do odtwarzania wideo. 

Jaki jest cel tych wszystkich działań?

  • Zwiększanie świadomości marki to główny powód (56 proc.), dla którego większość marketerów wykorzystuje treści wideo. Kolejne powody, dla których warto korzystać z treści wideo, to zwiększanie sprzedaży (51 proc.) i zwiększanie zaangażowania (32 proc.)[i].
  • Pojawił się również nowy trend: 9 proc. marketerów wykorzystuje treści wideo, aby zatrzymać swoich obecnych klientów[ii].

Żyjecie jeszcze po tej lawinie cyfr? Ja mogę wymieniać jeszcze długo. Np. na twardych danych wykazać, jak na popularność nagrań w sieci wpłynęła pandemia, które serwisy są dziś najbardziej oblegane przez „oglądaczy” i twórców treści itd. Zamiast tego wolę jednak spróbować dać Wam odpowiedź na pytanie, które z pewnością po całej tej wyliczance nurtuje większość z nas:

Co sprawia, że tak kochamy wideo?

Odpowiedź krótka: to przez nasze mózgi. 

Odpowiedź dłuższa: Wg naukowców nasze mózgi przetwarzają obrazy niemal 60 tys. razy szybciej, niż tekst. To efekt przystosowania ewolucyjnego. Oczy obserwujące otoczenie były dla homo sapiens od początku najbardziej krytycznym źródłem informacji, decydującym o przetrwaniu. Pismo wymyśliliśmy zaś o wiele, wiele, wiele później. Ok. 90 proc. informacji przetwarzanych przez nasz mózg ma charakter wizualny. Przeciętny widz zapamiętuje 95 proc. oglądanej wiadomości, a z wiadomości tekstowej zaledwie 10 proc.[i].

A oto dalsze powody, dla których tak lubimy filmy i z powodu których są one tak skuteczne:

  • Pamięć wzrokowa jest zakodowana w przyśrodkowym płacie skroniowym mózgu, czyli w tym samym miejscu, w którym przetwarzane są emocje. Stąd kiedy oglądamy wideo uruchamiają się nasze emocje, czyli to coś, co w znacznej mierze jest poza naszą świadomą kontrolą i co rządzi naszymi często irracjonalnymi zachowaniami.
  • 40 proc. włókien nerwowych w mózgu jest połączonych z siatkówką w oku. To hiperautostrada, którą informacje pędzą wprost do naszych mózgów[ii].

I wreszcie powód ostatni, nieco pośredni – gdyż dotyczy przede wszystkim konsumowania ciągiem krótkich treści wideo – lecz jak na mój gust, to argument koronny. Oglądanie nagrań powoduje wydzielanie dopaminy. Ta zaś jest neuroprzekaźnikiem, który wysyła informacje z komórek nerwowych do innych części ciała. Mózg uwalnia go, gdy jemy jedzenie, którego pragniemy, pijemy alkohol lub przeglądamy media społecznościowe. Substancja ta poprawia nastrój i motywację, dając nam poczucie przyjemności i satysfakcji w ramach systemu nagradzania. Dzięki dopaminie jesteśmy więc bardziej szczęśliwi. A dzięki konsumpcji krótkich spotów uwalniamy dopaminę[iii]. Tu tkwi sekret popularności TikToka, YouTube’a, Facebook Watch, Instagrama itd. Dzięki nim użytkownicy… są po prostu na haju! A ten stan uwielbia nawet największy abstynent i asceta. 

To wszystko sprawia że dziś, niezależnie od tego, czy jesteś politykiem, duchownym, naukowcem, prezesem korporacji, czy prowadzisz salon urody czy biuro rachunkowe, kwiaciarnię, firmę logistyczną, gospodarstwo rolne czy cokolwiek innego – by istnieć, czyli funkcjonować w świadomości odbiorców, pozyskiwać klientów, skutecznie kreować wizerunek itp. musisz wykorzystywać materiały wideo.

Udało mi się Was przekonać, czy muszę o tym nagrać film? 😉

Chcesz stworzyć swój pierwszy inRelease? Umów się na briefing.

[i] https://screencast-o-matic.com/blog/3-reasons-brain-loves-video/

[ii] https://demoduck.com/blog/6-scientific-reasons-video-connects-audience/

[iii] https://thegauntlet.ca/2021/02/14/tiktok-is-a-dopamine-factory/

[i] Tamże

[ii] Tamże

[i] The State of Video Marketing 2022, Wyzowl, https://wyzowl.s3.eu-west-2.amazonaws.com/pdfs/Wyzowl-Video-Survey-2022.pdf

[ii] Tamże

[iii] Tamże

[iv] Badania HubSpot Blogs, https://blog.hubspot.com/marketing/how-video-consumption-is-changing

[v] Tamże

[vi] Tamże

dfusion
insights

Chcesz być z nimi na bieżąco?

Zapisz się do dfusion insights i otrzymuj solidną porcję branżowych newsów (i nie tylko!) prosto na swoją skrzynkę mailową co trzy tygodnie.

Wyróżnione artykuły

inRelease – komunikaty prasowe z większymi zasięgami i zaangażowaniem

dfusion communication oferuje nową usługę: treści wideo uzupełniające informację prasową, tworzone w...
zobacz więcej
zobacz więcej

O czym muszą pamiętać szefowie komunikacji w 2022 r., by nie dać się zaskoczyć nie tylko czarnym łabędziom, ale i szarym nosorożcom.

Komunikacja nigdy nie była tak podatna na zawirowania otoczenia – z jednej...
zobacz więcej
zobacz więcej

Wszyscy piszą o cyberbezpieczeństwie, ale nie ma to sensu

Jeżeli to czytasz, to znaczy, że tytuł przyciągnął Twoją uwagę. Przyznaję, jest...
zobacz więcej
zobacz więcej
rozpocznijmy wspólny projekt
kontaktGwiazdka

rozpocznijmy
wspólny projekt

Pobierz brief lub skontaktuj się z nami
  • kontakt@dfusion.pl
  • +48 22 403 57 99
pobierz brief
pobierz brief

podobne artykuły

wyróżniony, Aktualność

inRelease – komunikaty prasowe z większymi zasięgami i zaangażowaniem

dfusion communication oferuje nową usługę: treści wideo uzupełniające informację prasową, tworzone w...
zobacz więcej
zobacz więcej
Aktualność

5 trendów, jak metawersum odmieni życie prywatne oraz biznes

Kiedy termin metawersum został po raz pierwszy użyty w 1992 roku przez...
zobacz więcej
zobacz więcej
Aktualność

Dekalog rzecznika prasowego

Jedna z twarzy i „wizytówek” firmy, organizacji czy instytucji, fundamentalny kanał jej...
zobacz więcej
zobacz więcej

A jaka jest
Twoja strategia?
Wskażemy Ci
właściwy kierunek!

na skróty

  • o nas
  • oferta
  • case studies
  • Insights
  • blog
  • kontakt
Menu
  • o nas
  • oferta
  • case studies
  • Insights
  • blog
  • kontakt

kontakt

dfusion communication sp. z o.o.
Al. Zjednoczenia 36 lok. 5
01-830 Warszawa
  • kontakt@dfusion.pl
  • +48 22 403 57 99

obserwuj nas

Facebook Linkedin
  • copyright © 2023 dfusion. all rights reserved.
  • polityka prywatności
  • Made by
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów
Akceptuję
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
Dzięki że do nas dołączyłeś/aś!

Już szykujemy Ci gorące insighty!