Skip to content
Dfusion
  • o nasGwiazdkaGwiazdka
  • ofertaGwiazdkaGwiazdka
  • case studiesGwiazdkaGwiazdka
  • insightsGwiazdkaGwiazdka
  • blogGwiazdkaGwiazdka
  • kontaktGwiazdkaGwiazdka
  • skontaktuj się z nami
    skontaktuj się z nami
  • o nasGwiazdkaGwiazdka
  • ofertaGwiazdkaGwiazdka
  • case studiesGwiazdkaGwiazdka
  • insightsGwiazdkaGwiazdka
  • blogGwiazdkaGwiazdka
  • kontaktGwiazdkaGwiazdka
  • skontaktuj się z nami
    skontaktuj się z nami

blog

  • strona główna
  • Wpisy
  • LinkedIn po polsku, czyli stracona szansa na większą sprzedaż

LinkedIn po polsku, czyli stracona szansa na większą sprzedaż

Wyniki badań „Social Selling po polsku – malowane trawniki czy realne narzędzie sprzedaży?”, przeprowadzonych przez d*fusion communication

  1. Ponad 70 proc. firm i ekspertów nie posiada strategii działań w social media, tymczasem ponad 48 proc. prowadzi na nich działania komunikacyjne
  2. 2/3 ankietowanych pozyskało mniej niż 50 nowych kontaktów na Linkedin w ciągu ostatniego rok
  3. Ponad 70 proc. badanych firm i ekspertów wciąż nie jest zadowolonych z efektów działań social sellingowych
  4. Niemal 60 proc. respondentów otwarcie przyznaje, że LinkedIn jest dla nich obecnie dodatkową formą pozyskiwania leadów

Do podjęcia decyzji zakupowej aż 75 proc. klientów B2B wykorzystuje media społecznościowe. Ten odsetek jest jeszcze większy w przypadku menedżerów wyższego szczebla (c-level) oraz wiceprezesów firm i wynosi 84 proc[1]. Jak wobec tego reagują i działają firmy oraz ich managerowie w Polsce? Czy są tam, gdzie ich klienci? Agencja d*fusion communication postanowiła to sprawdzić. Oto najważniejsze wnioski z badania „Social Selling po polsku – malowane trawniki czy realne narzędzie sprzedaży?”, przeprowadzonego na grupie 180 managerów średniego i wyższego szczebla.

[1] Badanie IDC, Social Buying Meets Social Selling: How Trusted Networks Improve the Purchase Experience, https://business.linkedin.com/content/dam/business/sales-solutions/global/en_US/c/pdfs/idc-wp-247829.pdf

LinkedIn jest dobrym miejscem do sprzedaży produktów lub usług dla 60 proc. ankietowanych w badaniu d*fusion communication. Jednak niemal 26 proc. liczyło na znacznie lepsze efekty podejmowanych działań. Co ciekawe, ponad 45 proc. respondentów nie uważa serwisu LinkedIn za dostosowany do swoich potrzeb kanał sprzedaży.

Kluczem jest rozbudowana sieć

Być może powodem takich wyników jest niechęć ankietowanych do zawierania znajomości w sieci. Bo gdy podstawą skutecznych działań w serwisie LinkedIn jest rozbudowana i stale poszerzana sieć kontaktów, to niemal 65 proc. uczestników badania d*fusion w ostatnim roku pozyskało mniej niż 50 nowych znajomych. Managerowie wolą zawierać znajomość bezpośrednio, dopiero w następnym kroku zapraszają do swojej sieci kontaktów. Rzadko stosowana jest strategia budowania sieci kontaktów tylko poprzez Linkedin, ponieważ często takie zaproszenia traktowane są jako spam.

Plan działań

Ankietowani przedstawiciele polskich i zagranicznych firm przyznają, że ich organizacje często działają po omacku, bez żadnego planu, i ad hoc – czyli od przypadku do przypadku. Aż 48,1 proc. badanych nie posiada żadnej strategii aktywności w mediach społecznościowych, co bynajmniej nie oznacza, że nie podejmuje tam działań. Tych bowiem, którzy nie posiadają takiej strategii, ale również nie są aktywni w social mediach, jest 23,5 proc. Aktywność dodatkowa To z pewnością efekt postrzegania mediów społecznościowych, w tym przede wszystkim serwisu LinkedIn, jako „zaledwie” dodatkowego kanału sprzedaży. Za taki właśnie ma go niemal 60 proc. ankietowanych. Tymczasem na tradycyjnym networkingu polega 57,5 proc. badanych. Co ciekawe, 11,6 proc. respondentów stale wykorzystuje cold calling, czyli praktykę bezpośredniego kontaktu telefonicznego z nieznajomą i nie spodziewającą się interakcji osobą. Tymczasem wskaźnik powodzenia tego typu działania, czyli zaproszenia na spotkanie sprzedażowe, wynosi zaledwie 0,3 proc.[2]

Z naszego raportu wyłania się obraz ankietowanych jako tradycjonalistów, którzy co prawda nie są zamknięci na nowoczesne rozwiązania, jednak podchodzą do nich z rezerwą Ponad ¾ badanych najpierw poznaje kogoś w rzeczywistości, a potem dopiero nawiązuje z nim kontakt w świecie wirtualnym. W efekcie takiego modelu postępowania większość zalet, jakie niesie z sobą LinkedIn, nie jest wykorzystywana. Osoby postępujące w ten sposób nie generują bowiem własnego kontentu, którym mogłyby przyciągnąć potencjalnych nowych klientów, nie decydują się także na próbę zawarcia znajomości z osobami, które takimi klientami mogłyby się stać, a które trudno poznać osobiście podczas spotkań branżowych czy targów. Z tego zaś korzysta konkurencja, która zagospodarowuje niewykorzystane dotąd sposoby kontaktu i prezentowania swojej oferty, skutkiem czego zdobywa nowe zamówienia.

KAMIL KOZŁOWSKI, ACCOUNT DIRECTOR W D*FUSION COMMUNICATION.

Zmiana zachowań w tym zakresie będzie w dość bliskiej perspektywie decydować o kondycji wielu firm. Cyfryzacja bowiem, o której ostatnio w świecie biznesu tak głośno, to nie tylko inwestycje w rozwiązania IT, ale przede wszystkim umiejętność skutecznego i kreatywnego wykorzystania wszystkich możliwości, jakie niesie współczesność. Jedną z nich jest także LinkedIn.

Konsekwentnie i z pomysłem

Social selling często określany jest jako sprzedaż bez sprzedawania, gdzie kluczowe jest dzielenie się wiedzą i doświadczeniami, zaangażowanie w dyskusję, a także chęć biznesowej pomocy. To jeden z fundamentów budowy pozycji eksperckiej i zaufania na której opiera się sprzedaż. Wymaga to jednak czasu i dużego zaangażowania. Do działań na Linkedin należy podejść jak do klasycznego projektu, określając przede wszystkim cel działań. To punkt wyjścia zbudowania całościowej strategii, bez której nie ma szans powodzenia.

Jeśli efekty działań mają odpowiadać zamierzeniom, należy do tej kwestii podejść metodycznie. Pierwszym krokiem jaki wykonujemy z naszymi klientami jest audyt jakości i obecności w serwisie wykorzystując tzw. Social Selling Index (SSI). Następnie definiujemy tematy i narzędzia komunikacji spójne ze strategią całego przedsiębiorstwa. Rozpisanie poszczególnych kroków w spójny harmonogram pozwoli zachować systematyczną aktywność w serwisie, która jest niezbędna, jeśli chcemy stać się wiarygodnym partnerem naszych klientów.

KAMIL KOZŁOWSKI

I tu właśnie leży klucz do skutecznych działań Social Selling na LinkedIn: na portalu należy dążyć do pozycji partnera-eksperta, który może pomóc innej firmie w rozwoju jej biznesu. W tym celu warto dzielić się wiedzą, doświadczeniem, ciekawymi case’ami – publikując krótsze i dłuższe teksty, polecając ciekawe materiały i biorąc udział w dyskusjach. Te działania przełożą się zaś na efekt sprzedażowy, najprawdopodobniej nie w perspektywie kilku tygodni, ale miesięcy, czy to poprzez bezpośrednie kontakty, czy polecenia naszej osoby innym przez znajomych z naszej sieci kontaktów.

O badaniu: Badanie w formie ankiety zawierającej pytania zamknięte jednokrotnego wyboru przeprowadzono na grupie 180 respondentów w I i II kw. 2018 roku.

>> Pobierz pełny raport Social Selling Po Polsku. <<
[2] Badanie Keller Center for Research Uniwersytetu Baylor, https://www.baylor.edu/business/kellercenter/news.php?action=story&story=126250

dfusion
insights

Chcesz być z nimi na bieżąco?

Zapisz się do dfusion insights i otrzymuj solidną porcję branżowych newsów (i nie tylko!) prosto na swoją skrzynkę mailową co trzy tygodnie.

Wyróżnione artykuły

O czym muszą pamiętać szefowie komunikacji w 2022 r., by nie dać się zaskoczyć nie tylko czarnym łabędziom, ale i szarym nosorożcom.

Komunikacja nigdy nie była tak podatna na zawirowania otoczenia – z jednej...
zobacz więcej
zobacz więcej

Wszyscy piszą o cyberbezpieczeństwie, ale nie ma to sensu

Jeżeli to czytasz, to znaczy, że tytuł przyciągnął Twoją uwagę. Przyznaję, jest...
zobacz więcej
zobacz więcej

O niezarządzaniu czasem w organizacji (a także o pracy zdalnej, mówieniu nie i efekcie ta-da!)

Zanim tłumnie a niespodziewanie przesiedliśmy się z firmowych biurek do własnych, praca...
zobacz więcej
zobacz więcej
rozpocznijmy wspólny projekt
kontaktGwiazdka

rozpocznijmy
wspólny projekt

Pobierz brief lub skontaktuj się z nami
  • kontakt@dfusion.pl
  • +48 22 403 57 99
pobierz brief
pobierz brief

podobne artykuły

Aktualność

Dekalog rzecznika prasowego

Jedna z twarzy i „wizytówek” firmy, organizacji czy instytucji, fundamentalny kanał jej...
zobacz więcej
zobacz więcej
Aktualność

Tik-Tok-Tak, czyli o sztuce krótkiej formy komunikacji

Wyobraź sobie sytuację, że żyjesz w świecie, w którym minimalna długość udostępnianych...
zobacz więcej
zobacz więcej
Bez kategorii

Cross category communication: gdzie jesteśmy, dokąd idziemy, jak przejść tę drogę – o zręczności we współczesnej komunikacji.

W pradawnych czasach, czyli jakieś 6 – 7 lat temu, powszechnym stało...
zobacz więcej
zobacz więcej

A jaka jest
Twoja strategia?
Wskażemy Ci
właściwy kierunek!

na skróty

  • o nas
  • oferta
  • case studies
  • Insights
  • blog
  • kontakt
Menu
  • o nas
  • oferta
  • case studies
  • Insights
  • blog
  • kontakt

kontakt

dfusion communication sp. z o.o.
Al. Zjednoczenia 36 lok. 5
01-830 Warszawa
  • kontakt@dfusion.pl
  • +48 22 403 57 99

obserwuj nas

Facebook Linkedin
  • copyright © 2021 dfusion. all rights reserved.
  • polityka prywatności
  • Made by
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów
Akceptuję
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
Dzięki że do nas dołączyłeś/aś!

Już szykujemy Ci gorące insighty!