Skip to content
Dfusion
  • o nasGwiazdkaGwiazdka
  • ofertaGwiazdkaGwiazdka
  • case studiesGwiazdkaGwiazdka
  • insightsGwiazdkaGwiazdka
  • blogGwiazdkaGwiazdka
  • kontaktGwiazdkaGwiazdka
  • skontaktuj się z nami
    skontaktuj się z nami
  • o nasGwiazdkaGwiazdka
  • ofertaGwiazdkaGwiazdka
  • case studiesGwiazdkaGwiazdka
  • insightsGwiazdkaGwiazdka
  • blogGwiazdkaGwiazdka
  • kontaktGwiazdkaGwiazdka
  • skontaktuj się z nami
    skontaktuj się z nami

blog

  • strona główna
  • Wpisy
  • „Ktoś mi powiedział, że tamten powiedział” – o korzyściach z plotkowania?

„Ktoś mi powiedział, że tamten powiedział” – o korzyściach z plotkowania?

Wszystkie małpy człekokształtne wykazują żywe zainteresowanie informacjami społecznymi, lecz mają problemy ze skutecznym plotkowaniem.

Tytułowe słowa z przeboju Kayah „Na językach” (tak, to było 21 lat temu!) to świetne wprowadzenie do dyskusji o sile plotki. (Ten przykład podałem nie tylko dlatego, że na Pudelku znowu napisali, że piosenkarka walczy z upływem lat przy pomocy strzykawek i skalpela). Ja również dam się pokroić i zdecyduję się na przeszczep loków jeśli ktoś udowodni, że w Waszej firmie ludzie nie plotkują. Powiem więcej, obecność plotek w miejscu pracy jest nieunikniona i w niektórych przypadkach okazuje się zbawienna.

W bestsellerze „Sapiens. Od zwierząt do bogów” Yuval Noah Harari pisze, że „Nasz język wykształcił się niejako przy okazji plotkowania. Homo sapiens to zwierzę społeczne. Współpraca to nasz sposób na przetrwanie i rozmnażanie się”. Harari opisuje to w jaki sposób ludzie stali się panami naszej planety wysuwając śmiałą tezę, że był to właśnie efekt umiejętności plotkowania. Jak pisze „Wszystkie małpy człekokształtne wykazują żywe zainteresowanie informacjami społecznymi, lecz mają problemy ze skutecznym plotkowaniem. […] Ciesząca się złą sławą umiejętność jest w istocie niezbędnym warunkiem istnienia współpracy dużej liczby osób”.

Dlaczego plotka jest tak nośna? Bo jest naturalna, przychodzi nam łatwo – to ważny element ludzkiej komunikacji. Plotka okazuje się być spoiwem współpracy. Ktoś teraz zakrzyknie, o jakiej współpracy mówisz skoro negatywna plotka rozwala mój zespół! Moi sprzedawcy plotkują, że mamy kłopot z płynnością i pół zespołu handlowego zaczęło wysyłać CV do konkurencji. O jakiej współpracy mówisz?! Wszystko prawda, ale warto zwrócić uwagę, że komunikacja nie znosi próżni. Pracownicy, którzy czują się niedoinformowani natychmiast zbudują alternatywne kanały komunikacji „przy kawie”, „na papierosie”, „w windzie” (w czasach cyfrowych zamiast „na dymku” spotykamy się na „na mesendżerze”). Negatywna plotka wynika często z problemów wewnątrz organizacji i staje się sygnałem alarmowym skłaniającym do koniecznych zmian.

Jak walczyć z negatywną plotką? Przejrzystą i otwartą komunikacją oraz konkretnymi działaniami. Podstawą jest jasny przekaz (zrozumiały dla odbiorców) adresujący wątpliwości i przedstawiający faktyczny przebieg zdarzeń. Musimy zbudować taki kanał dotarcia do pracowników, który przykryje nieformalne źródła komunikacji (nie łudźmy się – trudno je zastąpić całkowicie). Aktywna konfrontacja z problemem/plotką pokazuje, że chcemy uzyskać kontrolę nad sytuacją – to już cenny sygnał dla zespołu. Ważna jest również forma komunikacji. Z plotką trudno walczyć wysyłając jeden e-mail do wszystkich pracowników. Kluczowe również jest to, by za komunikacją stało naczelne kierownictwo. Dlaczego? Daje to wiarygodność przekazu, nadaje wysoki priorytet, zwraca właściwą uwagę i mobilizuje zespół. Co na koniec… determinacja. Komunikacja musi być nieustająca, ponieważ tam, gdzie jej nie ma pojawi się kolejna plotka, która wyrośnie jak niezaleczony wirus. No i nie zapominajmy. Za słowami muszą iść czyny i faktyczna zmiana. Walk as you talk!

Joe Labianca, profesor z Uniwersytetu Emory w Atlancie twierdzi, że plotkowanie w pracy nie jest nieprofesjonalne. Dlaczego? Rozładowuje napięcie, integruje zespół, pozwala szybko rozpuścić pozytywną informację. Co jeszcze? Szczegóły znajdziecie na stronach HBR: https://www.hbrp.pl/b/plotkowanie-w-pracy-nie-jest-nieprofesjonalne/2QEK1JZD

PS: Harari pisze: „Roznosiciele plotek to prekursorzy czwartej władzy, czyli dziennikarstwa, które informuje i chroni społeczeństwo przed oszustwami i aferzystami”.

Photo by Ben White on Unsplash

dfusion
insights

Chcesz być z nimi na bieżąco?

Zapisz się do dfusion insights i otrzymuj solidną porcję branżowych newsów (i nie tylko!) prosto na swoją skrzynkę mailową co trzy tygodnie.

Wyróżnione artykuły

O czym muszą pamiętać szefowie komunikacji w 2022 r., by nie dać się zaskoczyć nie tylko czarnym łabędziom, ale i szarym nosorożcom.

Komunikacja nigdy nie była tak podatna na zawirowania otoczenia – z jednej...
zobacz więcej
zobacz więcej

Wszyscy piszą o cyberbezpieczeństwie, ale nie ma to sensu

Jeżeli to czytasz, to znaczy, że tytuł przyciągnął Twoją uwagę. Przyznaję, jest...
zobacz więcej
zobacz więcej

O niezarządzaniu czasem w organizacji (a także o pracy zdalnej, mówieniu nie i efekcie ta-da!)

Zanim tłumnie a niespodziewanie przesiedliśmy się z firmowych biurek do własnych, praca...
zobacz więcej
zobacz więcej
rozpocznijmy wspólny projekt
kontaktGwiazdka

rozpocznijmy
wspólny projekt

Pobierz brief lub skontaktuj się z nami
  • kontakt@dfusion.pl
  • +48 22 403 57 99
pobierz brief
pobierz brief

podobne artykuły

Aktualność

Dekalog rzecznika prasowego

Jedna z twarzy i „wizytówek” firmy, organizacji czy instytucji, fundamentalny kanał jej...
zobacz więcej
zobacz więcej
Aktualność

Tik-Tok-Tak, czyli o sztuce krótkiej formy komunikacji

Wyobraź sobie sytuację, że żyjesz w świecie, w którym minimalna długość udostępnianych...
zobacz więcej
zobacz więcej
Bez kategorii

Cross category communication: gdzie jesteśmy, dokąd idziemy, jak przejść tę drogę – o zręczności we współczesnej komunikacji.

W pradawnych czasach, czyli jakieś 6 – 7 lat temu, powszechnym stało...
zobacz więcej
zobacz więcej

A jaka jest
Twoja strategia?
Wskażemy Ci
właściwy kierunek!

na skróty

  • o nas
  • oferta
  • case studies
  • Insights
  • blog
  • kontakt
Menu
  • o nas
  • oferta
  • case studies
  • Insights
  • blog
  • kontakt

kontakt

dfusion communication sp. z o.o.
Al. Zjednoczenia 36 lok. 5
01-830 Warszawa
  • kontakt@dfusion.pl
  • +48 22 403 57 99

obserwuj nas

Facebook Linkedin
  • copyright © 2021 dfusion. all rights reserved.
  • polityka prywatności
  • Made by
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów
Akceptuję
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
Dzięki że do nas dołączyłeś/aś!

Już szykujemy Ci gorące insighty!