Skip to content
Dfusion
  • o nasGwiazdkaGwiazdka
  • ofertaGwiazdkaGwiazdka
  • case studiesGwiazdkaGwiazdka
  • insightsGwiazdkaGwiazdka
  • blogGwiazdkaGwiazdka
  • kontaktGwiazdkaGwiazdka
  • skontaktuj się z nami
    skontaktuj się z nami
  • o nasGwiazdkaGwiazdka
  • ofertaGwiazdkaGwiazdka
  • case studiesGwiazdkaGwiazdka
  • insightsGwiazdkaGwiazdka
  • blogGwiazdkaGwiazdka
  • kontaktGwiazdkaGwiazdka
  • skontaktuj się z nami
    skontaktuj się z nami

blog

  • strona główna
  • Wpisy
  • Komunikacja vs. zmiany – wyniki badania „Zwinność w komunikacji”, przeprowadzonego przez d*fusion communication

Komunikacja vs. zmiany – wyniki badania „Zwinność w komunikacji”, przeprowadzonego przez d*fusion communication

Polskie organizacje sprawnie dostosowały swoje działania komunikacyjne i PR do zmian wywołanych pandemią – wynika z badania „Zwinność w komunikacji”, przeprowadzonego przez d*fusion communication w sierpniu br. Aż 37,7 proc. respondentów przyznało się do całkowitej redefinicji strategii postępowania. Prawie 68 proc. badanych stwierdziło z kolei, że w ich organizacjach pozycja komunikacji i PR wzrosła w ciągu ostatnich miesięcy. Tymczasem ponad 46 proc. potwierdza, że w kolejnym roku wydatki na PR spadną. Wyniki badania pokazują, że mimo czasu, jaki upłynął od ogłoszenia lock-downu, osoby odpowiedzialne za komunikację i PR w firmach wciąż borykają się z nieprzewidywalnością decyzyjną (55 proc.).

Wybrane statystyki:

  • 83 proc. badanych stwierdziło, że w efekcie pandemii na znaczeniu zyskała komunikacja wewnętrzna. W przypadku 60,4 proc. była to komunikacja korporacyjna, a zdaniem 54,7 proc. – komunikacja  zmian organizacyjnych.
  • W momencie wybuchu pandemii najważniejszą grupą interesariuszy byli pracownicy (zdaniem 83 proc. badanych), klienci (79,2 proc.) oraz partnerzy biznesowi (66 proc.). Media uplasowały się dopiero na czwartym miejscu (24,5 proc.).
  • 35,8 proc. respondentów twierdzi, że podejmowanie decyzji jest obecnie łatwiejsze, a procesy decyzyjne uległy skróceniu. Przeciwnego zdania jest… 32,1 proc. ankietowanych.
  • 51 proc. uczestników badania twierdzi, że dysponowało systemem wczesnego ostrzegania przed wybuchem pandemii, a 17 proc. planuje go stworzyć.

Szybcy i gotowi?

Ankietowani uznali, że ich firmy szybko dostosowały swoją komunikację do nowej sytuacji w dobie pandemii – ponad 90 proc. badanych przyznało sobie oceny powyżej 7 w skali 1 – 10, gdzie 10 to bardzo szybko. Zmiana w komunikacji była przy tym znacząca – ponad 73 proc. ankietowanych przyznało ocenę równą lub większą niż 7 w skali od 1 do 10, gdzie 10 określało największą siłę wpływu. Ta szybka reakcja na zmianę wywołaną pandemią to m.in. efekt posiadania systemu ostrzegania przed zagrożeniami, do którego przyznała się połowa respondentów. Wybuch pandemii przekonał zaś dalsze niemal 8 proc. badanych do jego wdrożenia, a 17 proc. planuje wkrótce jego stworzenie.

– Nasi respondenci optymistycznie ocenili sposób dostosowania swoich organizacji do zachodzących zmian. Z drugiej strony niemal ¾ z nich przyznało, że kryzys pandemiczny dotknął ich obszar działania w bardzo dużym stopniu, co wymusiło konieczność redefinicji celów i strategii działania – zauważa  Łukasz Malczewski, partner zarządzający d*fusion communication. – Statystyki pokazują, że PR-owcy cały czas są w trybie nasłuchu i obserwacji. Niemal 2/3 ankietowanych przyznaje, że sytuację na rynku monitoruje codziennie, a połowa osobiście odpowiada za wyciąganie wniosków z obserwowanych zmian. Trudno się spodziewać, by PR-owcy przeszli szybko na tzw. autopilota i przyjęli perspektywę długookresową w działaniach PR.

Korekty na zakrętach

Zdaniem połowy ankietowanych pandemia wymogła drobne korekty w strategii komunikacji oraz wymusiła nieznaczne dostosowanie dotychczasowych celów, co potwierdziło 57,7 proc. uczestników badania. Ponad 1/3 osób odpowiedzialnych za PR musiała natomiast całkowicie zmienić swoją strategię komunikacji, a niemal 1/5 badanych na nowo zweryfikować zakładane cele komunikacyjne.

­– Bez zmian w kluczowych założeniach strategicznych większość organizacji skończyłoby na kryzysowych rafach, co miałoby gigantyczne konsekwencje dla ich funkcjonowania. Obok firm, które zdecydowały się na mocny zwrot, niemal połowa wybrała taktykę podejmowania małych kroków adaptacyjnych. Trudno ocenić, które z nich zauważyły szybsze efekty, ale dzisiaj wiemy jedno – PR przestał być elementem działań operacyjnych, a zyskał znaczenie fundamentalne. Bez komunikacji dokonanie zmian jest po prostu zdecydowanie trudniejsze i obarczone wyższym ryzykiem – dodaje Łukasz Malczewski.

Zagubieni w decyzjach

Ankietowanych dręczy dziś przede wszystkim nieprzewidywalność decyzyjna, sprzeczne informacje oraz plotki i fake newsy. Zdaniem ponad 1/3 badanych pandemia uprościła proces podejmowania decyzji w firmie – skracając go – jednak według niemal 1/3 ankietowanych ten sam proces wydłużył się i skomplikował.

– Dla blisko 55 proc. respondentów kluczowym wyzwaniem jest nadal nieprzewidywalność decyzyjna – zauważa Łukasz Malczewski. – Jednocześnie dostrzegamy rozdwojenie opinii w ocenie samych procesów decyzyjnych. Dla jednych uległy one uproszczeniu, a dla podobnego odsetka respondentów ich złożoność wzrosła. Przy tak gigantycznym tempie zmian i konieczności dokonywania wyborów z dnia na dzień, istotna jest budowa systemu decyzyjnego, który eliminuje ryzyko opóźnień. Strategia „na przeczekanie” może okazać się chybiona.

Komunikacja jest wszystkim

Niemal 70 proc. ankietowanych uważa, że pandemia spowodowała wzrost znaczenia komunikacji i PR w firmie. Jej najważniejsze obszary to, zdaniem ankietowanych, komunikacja wewnętrzna, komunikacja korporacyjna i komunikowanie zmian. Najważniejszymi odbiorcami komunikacji w czasie pandemii byli zaś pracownicy, partnerzy biznesowi i klienci. Tymczasem, zdaniem ponad 47 proc. badanych, budżet na ten obszar działalności spadnie, co wydaje się spowodowane nadciągającym kryzysem, a tym samym utratą części zysków.

W czasie pandemii na dalszy plan działań komunikacyjnych zeszły media, a nawet inwestorzy. Najważniejsi okazali się pracownicy – jak wskazało 83 proc. badanych. Zaraz po nich uplasowali się klienci (79,2 proc.), a trzecie miejsce zajęli partnerzy biznesowi (66 proc.). Ta triada nie dziwi – od niej w końcu zależy bieżące działanie firmy, a w efekcie jej płynność finansowa.

Co się zmieniło?

O potrzebie cyfryzacji w biznesie w szerokim ujęciu tego hasła mówiło się od lat. Paradoksalnie ucyfryzowanie obszaru komunikacji i PR nastąpiło właśnie dopiero na skutek pandemii. Dla ankietowanych to kluczowa zmiana, jaką zaobserwowali w ostatnim czasie. Dotyczy to zarówno komunikacji z rynkiem (71,7 proc.), jak i współpracy pomiędzy poszczególnymi osobami, bądź jednostkami w ramach zespołów (62,3 proc.). Zauważalna jest też zmiana języka komunikacji do rynku i interesariuszy (47,2 proc. wskazań). To z pewnością efekt właściwego odczytania nastrojów społecznych i transformacja oczekiwań opinii publicznej, dzięki któremu znaczna większość firm uniknęła kryzysów wizerunkowych.

Informacja o badaniu:

Badanie „Zwinność w komunikacji” zostało stworzone przez zespół agencji d*fusion communication. Przeprowadzono je w dniach 3-21 sierpnia 2020 roku. Miało ono formę ankiety złożonej z 16 pytań jedno- lub wielokrotnego wyboru. Ankieta adresowana była do osób odpowiadających za działania komunikacyjne w firmach i instytucjach. Wzięło w niej udział 78 badanych, reprezentujących takie branże jak:

IT/nowe technologie (16,7%), finanse i bankowość (15,4%), media i rozrywka (12,8%), zdrowie i uroda (11,5%), budownictwo (9%), handel i e-commerce (9%), paliwa (5,1%), usługi (5,1%), energetyka i przemysł (3,8%), spożywcza (3,8%), farmacja (2,6%), telekomunikacja (2,6%), Inne (2,6%).

 

Szczegółowe wyniki badania można pobrać tutaj: Zwinność w komunikacji - wyniki badania.

 

dfusion
insights

Chcesz być z nimi na bieżąco?

Zapisz się do dfusion insights i otrzymuj solidną porcję branżowych newsów (i nie tylko!) prosto na swoją skrzynkę mailową co trzy tygodnie.

Wyróżnione artykuły

O czym muszą pamiętać szefowie komunikacji w 2022 r., by nie dać się zaskoczyć nie tylko czarnym łabędziom, ale i szarym nosorożcom.

Komunikacja nigdy nie była tak podatna na zawirowania otoczenia – z jednej...
zobacz więcej
zobacz więcej

Wszyscy piszą o cyberbezpieczeństwie, ale nie ma to sensu

Jeżeli to czytasz, to znaczy, że tytuł przyciągnął Twoją uwagę. Przyznaję, jest...
zobacz więcej
zobacz więcej

O niezarządzaniu czasem w organizacji (a także o pracy zdalnej, mówieniu nie i efekcie ta-da!)

Zanim tłumnie a niespodziewanie przesiedliśmy się z firmowych biurek do własnych, praca...
zobacz więcej
zobacz więcej
rozpocznijmy wspólny projekt
kontaktGwiazdka

rozpocznijmy
wspólny projekt

Pobierz brief lub skontaktuj się z nami
  • kontakt@dfusion.pl
  • +48 22 403 57 99
pobierz brief
pobierz brief

podobne artykuły

Aktualność

Dekalog rzecznika prasowego

Jedna z twarzy i „wizytówek” firmy, organizacji czy instytucji, fundamentalny kanał jej...
zobacz więcej
zobacz więcej
Aktualność

Tik-Tok-Tak, czyli o sztuce krótkiej formy komunikacji

Wyobraź sobie sytuację, że żyjesz w świecie, w którym minimalna długość udostępnianych...
zobacz więcej
zobacz więcej
Bez kategorii

Cross category communication: gdzie jesteśmy, dokąd idziemy, jak przejść tę drogę – o zręczności we współczesnej komunikacji.

W pradawnych czasach, czyli jakieś 6 – 7 lat temu, powszechnym stało...
zobacz więcej
zobacz więcej

A jaka jest
Twoja strategia?
Wskażemy Ci
właściwy kierunek!

na skróty

  • o nas
  • oferta
  • case studies
  • Insights
  • blog
  • kontakt
Menu
  • o nas
  • oferta
  • case studies
  • Insights
  • blog
  • kontakt

kontakt

dfusion communication sp. z o.o.
Al. Zjednoczenia 36 lok. 5
01-830 Warszawa
  • kontakt@dfusion.pl
  • +48 22 403 57 99

obserwuj nas

Facebook Linkedin
  • copyright © 2021 dfusion. all rights reserved.
  • polityka prywatności
  • Made by
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów
Akceptuję
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
Dzięki że do nas dołączyłeś/aś!

Już szykujemy Ci gorące insighty!