Skip to content
Dfusion
  • o nasGwiazdkaGwiazdka
  • ofertaGwiazdkaGwiazdka
  • case studiesGwiazdkaGwiazdka
  • insightsGwiazdkaGwiazdka
  • blogGwiazdkaGwiazdka
  • kontaktGwiazdkaGwiazdka
  • skontaktuj się z nami
    skontaktuj się z nami
  • o nasGwiazdkaGwiazdka
  • ofertaGwiazdkaGwiazdka
  • case studiesGwiazdkaGwiazdka
  • insightsGwiazdkaGwiazdka
  • blogGwiazdkaGwiazdka
  • kontaktGwiazdkaGwiazdka
  • skontaktuj się z nami
    skontaktuj się z nami

blog

  • strona główna
  • Wpisy
  • Jak to napisać?

Jak to napisać?

Analfabetyzm przestał być problemem krajów rozwiniętych. Z pewnością przyczyniło się to do rozwoju technologii cyfrowych. Te z kolei, paradoksalnie, czynią nas na nowo analfabetami. Jednak osobę niepiśmienną raczej trudno dziś będzie w Polsce znaleźć, co nie oznacza, że wszyscy potrafimy pisać. Co w komunikacyjnym wszechświecie zmieniły technologie cyfrowe? Sprawiły, że content is king, czyli że, szczególnie w dzisiejszej komunikacji – kiedy jesteśmy zasypywani informacjami – liczy się przede wszystkim jakość treści. To ona decyduje o skuteczności przekazu. Jak więc pisać skutecznie? Jak się tego nauczyć?

Ponadczasowe zasady

Okazuje się, że pewne zasady, mimo zmian, pozostają niezmienne. Tak jest ze wskazówkami Davida Ogilvy’ego – copywritera uznawanego za „ojca reklamy”, który w II połowie XX wieku sformułował ponadczasowe wskazówki, jak konstruować dobre teksty. Warto je przypomnieć.

Czytaj, czytaj, czytaj

„Polacy nie czytają”. To temat podnoszony przynajmniej raz w roku, przy okazji badań Biblioteki Narodowej. Tymczasem, jeśli chcesz nauczyć się pisać, musisz czytać zawsze i wszędzie. Bez tego nie ruszysz z miejsca. Co czytać? Wszystko. Podobnie jak krytyk filmowy, jeśli chce być profesjonalistą, nie może oglądać tylko dobrych filmów, tak samo copywriter nie może czytać tylko dobrych rzeczy, ale też te złe. Czytanie kiepskich tekstów pozwoli ci poznać błędy, których będziesz unikał, i tym samym wyrobi twój styl. Dlatego dobrze jest czytać jak najwięcej: książki, gazety, dyskusje na forach, etykiety na opakowaniach, dzieła pisarzy antycznych, klasyków myśli politycznej… słowem: WSZYSTKO! Czytanie musi stać się twoim odruchem bezwarunkowym, czymś absolutnie naturalnym, jak oddychanie.

Pisz tak, jakbyś mówił

Ponadprzeciętną zawiłością się wyróżniające słowno-myślowe konstrukcje – to dobre dla kiepskich poetów. Żeby twoje pisanie odniosło skutek, pisz prosto i naturalnie – czyli tak, jakbyś mówił. Mówił, a nie deklamował! Nie wspinaj się więc na palce, nie próbuj wchodzić na wyżyny erudycji, przestań się silić na dystyngowane zwroty myślowe – pisz prosto i czytelnie. Niech przekaz ma swój początek, środek i koniec, a kolejne zdania nawiązują do poprzednich.

Krótko i na temat

Krótkie słowa, krótkie zdania i krótkie akapity lepiej zapadają w pamięć. Bez znaczenia jest to, czy spełniasz się w swoim pisaniu jako autor, wykazując się np. ponadprzeciętną inteligencją. Jeśli tekst nie będzie klarowny, nie spełni swojej roli. To czytelnik ma być zadowolony, że znalazł w twoim materiale ciekawe i inspirujące informacje.

Bez żargonu i specjalistycznej terminologii

Czasem fajnie jest błysnąć jakimś specjalistycznym słowem czy zwrotem z młodzieżowej gwary czy obcego języka. Ale jeśli zależy ci na jasności tekstu, unikaj wrzucania ich do tekstu za wszelką cenę. Mogą one zostać opacznie zrozumiane i w efekcie zniekształcą sens całej wypowiedzi. A przy okazji, niewłaściwie użyte, będą brzmieć pretensjonalnie.

Nic ponad to, co konieczne

Jeśli zapytasz filmoznawcę, co to są dobre zdjęcia w filmie, usłyszysz że: „dobre zdjęcia to takie, które opowiadają historię i nic ponad to”. I tak samo jest z tekstem. Jeśli coś z niego można wyeliminować bez utraty jego wartości, to znaczy, że jest to fragment absolutnie zbyteczny. Pozbądź się więc go z tekstu, a na przyszłość nie marnuj czasu na pisanie niepotrzebnych słów.

Pisz odpowiedzialnie

Jeśli chcesz zawodowo zajmować się copywritingiem, musisz brać odpowiedzialność za swoje słowa. Także publikowane w sieci. Dlaczego? Po pierwsze – w sieci nic nie ginie na zawsze. Po drugie – Twoje słowa oddziałują na czytelników, na ich poglądy, postawy, zachowania, wybory. A jak wiadomo „pióro jest silniejsze od miecza” i może wyrządzać szkody nie mniejsze niż stalowe ostrze. Szczególnie w dobie fakenewsów. Dlatego jeśli chcesz być wiarygodnym źródłem informacji, pisz tylko to, pod czym bez oporów się podpiszesz.

Tekst musi się odleżeć

To złota zasada, o zachowanie której dziś coraz trudniej. Kiedy piszesz, nie jesteś wobec własnego tekstu obiektywny. Dlatego zanim go wyślesz, odłóż komputer na 24 godziny. Po tym czasie możesz do tekstu wrócić i „chłodnym okiem” ocenić, czy nie wymaga on zmian, poprawek, czy wszystko jest jasne. Tylko mając dystans do tekstu możesz znaleźć własne błędy.

Double check

Dobrze jest także każdy tekst dać do przeczytania drugiej osobie – komuś, kto nie brał udziału w jego pisaniu. Dotyczy to także tekstów, które się „odleżały”. Ktoś taki spełni rolę redaktora, czyli pomoże znaleźć błędy i nieścisłości w tekście, których ty, jako autor, ze względu na brak dystansu do stworzonej treści, nie znajdziesz.

Po co i do kogo piszesz

Tworząc jakikolwiek przekaz musisz także pamiętać, do kogo tekst jest adresowany. Musisz znać (lub umieć wyobrazić sobie) poziom intelektualny czytelnika oraz powód, dla którego sięgnął on po twój tekst. Do tego niezbędna jest zaś inteligencja emocjonalna, którą, podobnie jak umiejętność pisania, można w sobie rozwinąć. Ale to temat na osobny materiał.

dfusion
insights

Chcesz być z nimi na bieżąco?

Zapisz się do dfusion insights i otrzymuj solidną porcję branżowych newsów (i nie tylko!) prosto na swoją skrzynkę mailową co trzy tygodnie.

Wyróżnione artykuły

O czym muszą pamiętać szefowie komunikacji w 2022 r., by nie dać się zaskoczyć nie tylko czarnym łabędziom, ale i szarym nosorożcom.

Komunikacja nigdy nie była tak podatna na zawirowania otoczenia – z jednej...
zobacz więcej
zobacz więcej

Wszyscy piszą o cyberbezpieczeństwie, ale nie ma to sensu

Jeżeli to czytasz, to znaczy, że tytuł przyciągnął Twoją uwagę. Przyznaję, jest...
zobacz więcej
zobacz więcej

O niezarządzaniu czasem w organizacji (a także o pracy zdalnej, mówieniu nie i efekcie ta-da!)

Zanim tłumnie a niespodziewanie przesiedliśmy się z firmowych biurek do własnych, praca...
zobacz więcej
zobacz więcej
rozpocznijmy wspólny projekt
kontaktGwiazdka

rozpocznijmy
wspólny projekt

Pobierz brief lub skontaktuj się z nami
  • kontakt@dfusion.pl
  • +48 22 403 57 99
pobierz brief
pobierz brief

podobne artykuły

Aktualność

Dekalog rzecznika prasowego

Jedna z twarzy i „wizytówek” firmy, organizacji czy instytucji, fundamentalny kanał jej...
zobacz więcej
zobacz więcej
Aktualność

Tik-Tok-Tak, czyli o sztuce krótkiej formy komunikacji

Wyobraź sobie sytuację, że żyjesz w świecie, w którym minimalna długość udostępnianych...
zobacz więcej
zobacz więcej
Bez kategorii

Cross category communication: gdzie jesteśmy, dokąd idziemy, jak przejść tę drogę – o zręczności we współczesnej komunikacji.

W pradawnych czasach, czyli jakieś 6 – 7 lat temu, powszechnym stało...
zobacz więcej
zobacz więcej

A jaka jest
Twoja strategia?
Wskażemy Ci
właściwy kierunek!

na skróty

  • o nas
  • oferta
  • case studies
  • Insights
  • blog
  • kontakt
Menu
  • o nas
  • oferta
  • case studies
  • Insights
  • blog
  • kontakt

kontakt

dfusion communication sp. z o.o.
Al. Zjednoczenia 36 lok. 5
01-830 Warszawa
  • kontakt@dfusion.pl
  • +48 22 403 57 99

obserwuj nas

Facebook Linkedin
  • copyright © 2021 dfusion. all rights reserved.
  • polityka prywatności
  • Made by
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów
Akceptuję
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
Dzięki że do nas dołączyłeś/aś!

Już szykujemy Ci gorące insighty!