Nastolatkowie zawsze sprawiali dużo problemów swoim rodzicom. Niezależnie od epoki czy kręgu kulturowego. Jednak po raz pierwszy w historii nastolatkowie są tak wielkim problemem dla marketerów i specjalistów od komunikacji. My jednak wolimy „problem” zastąpić „wyzwaniem”. Aby się go podjąć najpierw trzeba lepiej poznać pokolenie Z (zwane też generacją Z), czyli osoby urodzone po 1995 roku.
Oczywiście granica pomiędzy pokoleniem Z i Y jest dosyć umowna. Według części badaczy jest nią rok właśnie 1995, dla innych 1997, a w Polsce mówi się nawet o roku 2000. Jedno jest pewne – pokolenie Z wychowało się w dobie internetu oraz nowych technologii. Nie ma porównania pomiędzy światem z i bez internetu, telefonów komórkowych czy mediów społecznościowych. Co za tym idzie komunikują się w zupełnie inny sposób niż ich starsi koledzy i koleżanki.
Smartfon w dłoń
Według raportu firmy Center for Generational Kinetics (CGK), 65 proc. przedstawicieli pokolenia Z korzysta z telefonu po północy przynajmniej kilka razy w tygodniu. 31 proc. czuje dyskomfort gdy nie ma dostępu do smartfona dłużej niż 30 minut. Pokazuje to jak istotną rolę odgrywa w ich życiu. Jest swoistym oknem na świat.
Ciągle są online, komunikują się ze swoim otoczeniem, przyswajają olbrzymią liczbę informacji. Ponad połowa pokolenia Z spędza z telefonem przynajmniej 5 godzin dziennie, a 26 proc. nawet 10 godzin (źródło: CGK).
Wniosek:
- jeśli chcesz prowadzić komunikację z pokoleniem Z, to musisz być podobnie jak oni dostępny 24/7
Pokolenie Z: social media to ich drugie imię
Co robią przedstawiciele pokolenia Z przez 5 czy 10 godzin dziennie z telefonem w ręku? Oczywiście korzystają z serwisów społecznościowych. Ciekawy jest sposób w jaki je wybierają. Okazuje się, że robią to według klucza użyteczności: na Instagramie obserwują marki, Snapchat służy do komunikacji, Facebook do tworzenia i uczestniczenia w wydarzeniach. Biorą z każdego serwisu to, co jest najbardziej przydatne w ich życiu i obecności online. Trzeba przyznać, że całkiem nieźle sobie to „rozkminili” ????.
Według badań CGK dziewczyny z pokolenia Z intensywniej korzystają z social mediów od swoich kolegów: częściej zamieszczają content, obserwują marki czy biorą udział w wydarzeniach. Wyjaśnienia tego fenomenu należy doszukiwać się w psychologii. Jedna z hipotez sugeruje, że kobiety są bardziej skłonne do porównywania się z innymi.
42 proc. przedstawicieli pokolenie Z jest przekonanych, że media społecznościowe mocno wpływają na to jak są postrzegani. 29 proc. z nich utożsamia popularność z popularnością w social media (źródło: raport „Gen Z tech disruption”, 2016).
Wniosek:
- spraw, aby Twoje działania w social media pomagały pokoleniu Z w osiągnięciu celu jakim jest zdobycie popularności
Jak kupuje generacja Z?
Przede wszystkim nie kupują spontanicznie – 68 proc. czyta przynajmniej 3 recenzje na temat produktu bądź usługi, który planują nabyć. Jednym ze źródeł tych recenzji są influencerzy. 46 proc. przedstawicieli pokolenia Z obserwuje w jednym momencie przynajmniej 10 wpływowych osób.
Pokolenie Z wybiera raczej „spoko produkt”, niż „spoko doświadczenie” (60 proc. do 40 proc.). Ich starsi koledzy z pokolenia Y zdecydowanie wolą to drugie (77 proc. do 23 proc.). To bardzo dobre wieści dla marketerów, którzy chcą sprzedawać coraz więcej. Zwłaszcza gdy połączą swoje działania ze „spoko influencerami”.
Wniosek:
- pokolenie Z jest otwarte na marki. Wybierają te produkty, które są spójne z ich wizerunkiem, który chcą budować w internecie
Jak zaangażować pokolenie Z? Case study
Wydawałoby się, że temat tworzyw sztucznych nie ma prawa zwrócić uwagi osób urodzonych po 1995 roku. Nam jednak udało się sprostać temu wyzwaniu w akcji realizowanej dla Basell Orlen Polyolefins Sp. z o.o. Jej celem była edukacja na temat pozytywnego wpływu tworzyw sztucznych na nasze życie i jak z nimi postępować, by nie degradować środowiska. Akcja przybrała formę konkursu skierowanego do uczniów szkół ponadpodstawowych z Płocka.
Po pierwsze, przyciągnęliśmy uwagę nastoletnich odbiorców zaangażowaniem popularnego influencera w postaci Rafała Masnego. Po drugie daliśmy coś, co pozwoli im budować swój wizerunek w sieci – chodzi o warsztaty wideo.
Sfera wizualna dla pokolenia Z jest bardzo ważna. Dlatego w cenie są takie umiejętności jak robienie zdjęć, ich obróbka i oczywiście tworzenie materiałów wideo pod takie serwisy jak Youtube czy TikTok.
Trzecim elementem kampanii było stworzenie brand hero – dziewczyna o imieniu Pola Olefina, była przewodnikiem po świecie tworzyw sztucznych. Wszystkie te elementy przełożyły się na 14 zgłoszeń konkursowych z 10 płockich szkół. Każde zgłoszenie polegało na przygotowaniu materiału wideo w oparciu o wiedzę, którą uczestnicy akcji zdobyli podczas wcześniejszych warsztatów. Zwycięzców wyłoniło jury , w obradach którego uczestniczył oczywiście Rafał Masny. Na wynik wpłynęły również głosy internautów. Cała akcja odbiła się szerokim echem w płockich szkołach ponadpodstawowych.
Zastanawiasz się jak dobrzeć do pokolenia Z? Nie wiesz od czego zacząć? Odezwij się do nas – z miłą chęcią odpowiemy na Twój brief.