Skip to content
Dfusion
  • o nasGwiazdkaGwiazdka
  • ofertaGwiazdkaGwiazdka
  • case studiesGwiazdkaGwiazdka
  • insightsGwiazdkaGwiazdka
  • blogGwiazdkaGwiazdka
  • kontaktGwiazdkaGwiazdka
  • skontaktuj się z nami
    skontaktuj się z nami
  • o nasGwiazdkaGwiazdka
  • ofertaGwiazdkaGwiazdka
  • case studiesGwiazdkaGwiazdka
  • insightsGwiazdkaGwiazdka
  • blogGwiazdkaGwiazdka
  • kontaktGwiazdkaGwiazdka
  • skontaktuj się z nami
    skontaktuj się z nami

blog

  • strona główna
  • Wpisy
  • Guru w czasach cyfrowej zarazy, czyli jak budować wizerunek eksperta w świecie nadmiaru informacji

Guru w czasach cyfrowej zarazy, czyli jak budować wizerunek eksperta w świecie nadmiaru informacji

Żyjemy w czasach przesyconych informacjami, danymi, pogłoskami i mitami. To świat, którym rządzi niebotyczna ilość fake newsów, rozchodzących się z prędkością sieci 5G. W naszym otoczeniu pojawia się coraz więcej niepewnych autorytetów, których popularność napędzana jest zgiełkiem social mediów. Czy wykreowanie wizerunku prawdziwego eksperta jest dziś w ogóle możliwe?

Dyskusja na temat słuszności budowania marki osobistej zatacza coraz szersze kręgi. Także fake news stał się swoistą kategorią i robi karierę w zawrotnym tempie. Zjawisko to istnieje od dawna, jednak dzięki nowoczesnym technologiom nieprawdziwe informacje rozprzestrzeniają się coraz szybciej, a ich tworzenie, czy w zasadzie „masowa produkcja”, stają się coraz łatwiejsze. Brak barier w przepływie wiadomości, głód przekazu i nieustające próby zaistnienia w dynamicznie kształtowanej wirtualnej rzeczywistości to żyzny grunt dla rozwoju fake newsów. XXI wiek to czas, w którym nadinterpretacja, manipulacja i brak rzetelnej wiedzy stały się realnym narzędziem wpływu. O tym, co jest prawdą, a co nie, może decydować dziś każdy, przedstawiając dowolną wersję rzeczywistości i samego siebie. Dezinformacja w świecie cyfrowym przybiera dwie postaci: wirusa intencjonalnej szkody oraz bezmyślnie przenoszonej zarazy.

Wszędzie dobrze, ale w socjalach najlepiej

Media społecznościowe osiągnęły status wiarygodnego i głównego źródła informacji, jednak ich dynamiczny rozwój stał się siedliskiem dla „wirusów”. Tym samym spowodował wykształcenie się dogodnej przestrzeni do tworzenia i rozprzestrzeniania niesprawdzonych informacji.

W mediach społecznościowych nie funkcjonują żadne systemy kontroli jakości publikowanych informacji, które dla porównania widnieją w kodeksach agencji i serwisów informacyjnych. Szerzenie się zamętu informacyjnego ułatwiają „bańki” portali społecznościowych. Użytkownicy często skupiają się w grupach o podobnych poglądach i następnie rozpowszechniają informacje, które ich w tych przekonaniach utwierdzają. To samo dotyczy stosowanych przez popularne serwisy algorytmów, które bez ustanku podsuwają nam bliźniacze treści. W ten sposób Facebook kreuje rodzaj banki informacyjnej, odseparowującej użytkowników od osób mających inne poglądy – tym samym je radykalizując. Całość potęgowana jest przez trolle, fałszywe profile i boty. To także główny problem Twittera. „Fake konta” wykorzystuje się tam m.in. przy kampaniach wyborczych. Dzięki Twitterowi stosunkowo mała liczba osób może stworzyć iluzję dominacji, wykorzystując nawzajem wszystkie nieprawdziwe profile i tożsame komentarze. Dzięki temu, w 140 znakach jesteśmy w stanie zmanipulować bądź stworzyć od podstaw wypowiedź czy wizerunek danej osoby.

Czy eksperci potrzebują mediów, czy media potrzebują ekspertów?

Każdy może być ekspertem… ale nie każdy powinien. Jak większość rzeczy w dzisiejszych czasach, postać eksperta również przeszła proces cyfrowej transformacji. Do momentu popularyzacji portali społecznościowych, eksperta wyróżniało przede wszystkim wykształcenie. Ukończony kierunek, waga uczelni, zdobyte stopnie naukowe czy w końcu doświadczenie gwarantowały kompetencje danej osoby i były potwierdzeniem autentyczności jej przekazu. Dziś o tym samym często decyduje liczba „lajków”, komentarzy czy udostępnień, które – jak już ustaliliśmy – często nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości.

Jak głosi powszechnie znane przysłowie - udawać można, ale prędzej czy później prawda wyjdzie na jaw. Opinia publiczna zacznie oceniać prawdziwość treści publikowanych w Internecie i część społeczeństwa doceni wartościowe informacje oraz znajdzie sposób, w jaki do nich docierać. To pozytywny prospekt, jednak w czasach cyfrowej zarazy, osoby chcące wykreować rzetelny wizerunek mają sporą konkurencję. W jaki sposób można stworzyć konterfekt eksperta, opierając go na takich wartościach jak wiedza, rzetelność, umiar i doświadczenie? Gdzie szukać prawdziwych mistrzów?

Kropla drąży skałę – opanowanie sztuki konsekwencji

Obecni odbiorcy dają nam zazwyczaj kilka sekund uwagi. To szansa, by ich zainteresować, zostać zauważonym, zapamiętanym lub zrazić „raz, a porządnie”. Warto zatem dobrze przemyśleć i zaplanować odpowiednią strategię dotarcia do publiki. Jakim kanałem najlepiej to osiągnąć? Co przyniesie oczekiwane skutki? Co pozwoli zbudować ścieżkę do doskonałości? Spróbuj sam wybrać jeden cel.

Prawdziwym ekspertem zostanę, kiedy:

  1. Moja twarz zagości na okładce Forbesa, a w środku czytelnicy znajdą wywiad, w którym opowiadam o sukcesie i dzielę się wiedzą oraz doświadczeniem.
  2. Moje posty w mediach społecznościowych uzyskają tysiące lajków, będą udostępniane i stale komentowane, a moje „cyfrowe plemię” będzie rosło.
  3. Będę w stanie porwać otoczenie swoim przekazem. Wszyscy będą chcieli mnie słuchać i docenią to, co mam do powiedzenia. Będę królową lub królem networkingu.

Trudna decyzja? Najlepiej byłoby mieć wszystkiego po trochu? Otóż to…

Niezrównoważone i wyboiste czasy napędzane wieloma kanałami komunikacji rzucają nam prawdziwe wyzwanie. Głównym celem staje się odnalezienie i utrzymanie swojej, niezależnej równowagi – bo to ona stanie się kluczowym elementem trwałej pozycji eksperckiej w środowisku naszego działania. Należy wykorzystać olbrzymi potencjał wszystkich kanałów medialnych – w końcu głosimy, pokazujemy i wyglądamy.

Dostosuj komunikat, planuj swoje działania, określaj właściwości czasu i miejsca. Wyznacz cel, zdecyduj do kogo mówisz, jakimi kanałami chcesz docierać i to, co najważniejsze – zawsze postępuj tak, jak mówisz, czyli jak to śpiewał Barry White – „Practise What You Preach”. Równowagę osiągniesz tylko wtedy, gdy podejmiesz wszystkie te kroki. Pamiętaj, że wspólnym mianownikiem twojego portretu jest prawdziwy komunikat. Opowieści nie tylko inspirują, ale także oddziałują. Potrafią przesądzić o sukcesie rynkowym, motywacji oraz zachowaniu pracowników i satysfakcji klientów. Treść wypowiedzi i komunikacja niewerbalna w biznesie mają ogromną moc i są nieodłącznym elementem oraz świetnym spoiwem w procesie budowania marki osobistej.

dfusion
insights

Chcesz być z nimi na bieżąco?

Zapisz się do dfusion insights i otrzymuj solidną porcję branżowych newsów (i nie tylko!) prosto na swoją skrzynkę mailową co trzy tygodnie.

Wyróżnione artykuły

O czym muszą pamiętać szefowie komunikacji w 2022 r., by nie dać się zaskoczyć nie tylko czarnym łabędziom, ale i szarym nosorożcom.

Komunikacja nigdy nie była tak podatna na zawirowania otoczenia – z jednej...
zobacz więcej
zobacz więcej

Wszyscy piszą o cyberbezpieczeństwie, ale nie ma to sensu

Jeżeli to czytasz, to znaczy, że tytuł przyciągnął Twoją uwagę. Przyznaję, jest...
zobacz więcej
zobacz więcej

O niezarządzaniu czasem w organizacji (a także o pracy zdalnej, mówieniu nie i efekcie ta-da!)

Zanim tłumnie a niespodziewanie przesiedliśmy się z firmowych biurek do własnych, praca...
zobacz więcej
zobacz więcej
rozpocznijmy wspólny projekt
kontaktGwiazdka

rozpocznijmy
wspólny projekt

Pobierz brief lub skontaktuj się z nami
  • kontakt@dfusion.pl
  • +48 22 403 57 99
pobierz brief
pobierz brief

podobne artykuły

Aktualność

Dekalog rzecznika prasowego

Jedna z twarzy i „wizytówek” firmy, organizacji czy instytucji, fundamentalny kanał jej...
zobacz więcej
zobacz więcej
Aktualność

Tik-Tok-Tak, czyli o sztuce krótkiej formy komunikacji

Wyobraź sobie sytuację, że żyjesz w świecie, w którym minimalna długość udostępnianych...
zobacz więcej
zobacz więcej
Bez kategorii

Cross category communication: gdzie jesteśmy, dokąd idziemy, jak przejść tę drogę – o zręczności we współczesnej komunikacji.

W pradawnych czasach, czyli jakieś 6 – 7 lat temu, powszechnym stało...
zobacz więcej
zobacz więcej

A jaka jest
Twoja strategia?
Wskażemy Ci
właściwy kierunek!

na skróty

  • o nas
  • oferta
  • case studies
  • Insights
  • blog
  • kontakt
Menu
  • o nas
  • oferta
  • case studies
  • Insights
  • blog
  • kontakt

kontakt

dfusion communication sp. z o.o.
Al. Zjednoczenia 36 lok. 5
01-830 Warszawa
  • kontakt@dfusion.pl
  • +48 22 403 57 99

obserwuj nas

Facebook Linkedin
  • copyright © 2021 dfusion. all rights reserved.
  • polityka prywatności
  • Made by
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów
Akceptuję
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
Dzięki że do nas dołączyłeś/aś!

Już szykujemy Ci gorące insighty!