Skip to content
Dfusion
  • o nasGwiazdkaGwiazdka
  • ofertaGwiazdkaGwiazdka
  • case studiesGwiazdkaGwiazdka
  • insightsGwiazdkaGwiazdka
  • blogGwiazdkaGwiazdka
  • kontaktGwiazdkaGwiazdka
  • skontaktuj się z nami
    skontaktuj się z nami
  • o nasGwiazdkaGwiazdka
  • ofertaGwiazdkaGwiazdka
  • case studiesGwiazdkaGwiazdka
  • insightsGwiazdkaGwiazdka
  • blogGwiazdkaGwiazdka
  • kontaktGwiazdkaGwiazdka
  • skontaktuj się z nami
    skontaktuj się z nami

blog

  • strona główna
  • Wpisy
  • Biznes uchyla drzwi do przyszłości – a za nimi stoi AI

Biznes uchyla drzwi do przyszłości – a za nimi stoi AI

Przed nami kolejny skok cywilizacyjny, tym razem jednak maszyny parowe zostaną zastąpione zerojedynkowym kodem, dzięki któremu algorytmy sztucznej inteligencji mają szansę wejść w naszą codzienność - zarówno tę społeczną, jak i biznesową.  Naturalnie to, co nieznane budzi wiele obaw, które często powstrzymują przedsiębiorców przed podjęciem pierwszego kroku w tym nie do końca znanym kierunku. Jak nie zaprzepaścić szansy i zdobyć szczyt listy najbardziej konkurencyjnych firm na rynku? Jak zarazem komunikować i nie straszyć otoczenia biznesu? Co zrobić, by na pokład samolotu lecącego w kierunku AI zabrać jak najwięcej pasażerów? Z odpowiedzią przychodzą kreujące medialną rzeczywistość osoby, które udzieliły swojej opinii w raporcie „Czy leci z nami robot”, przygotowanym przez agencję PR, d*fusion communication.

Dla 28 proc. dziennikarzy, którzy wzięli udział w badaniu „Czy leci z nami robot”, hasło AI to powód do obaw. Od kiedy temat sztucznej inteligencji zaczął szerzyć się w społeczeństwie, mnożą się związane z nim mity i niewyjaśnione zagadnienia, nierzadko zahaczające o scenariusze rodem z filmów science fiction. Pracownicy wielu przedsiębiorstw zamiast ekscytacji, poczuli strach przed tym, co nieznane. Brak wystarczającej wiedzy i objaśnień ze strony pracodawców oraz mediów stworzył wokół tematu AI otoczkę demona przyszłości, który niespodziewanie wkradnie się do naszego życia i całkowicie je odmieni. Według danych z raportu, boimy się przede wszystkim tego, że AI będzie łączyła się z zagrożeniami dla prywatności (68,2 proc.), utratą miejsc pracy (57,3 proc.) oraz zwiększonym narażeniem na cyberataki (50 proc.).

By swobodnie rozwiewać wątpliwości i walczyć z pogłoskami, potrzebny jest dostęp do najlepszej artylerii. W rolę generałów i strategów wcielają się liderzy i menadżerowie przedsiębiorstw, których zadaniem jest ułatwienie pracownikom procesu adaptacji do życia pod rękę z AI. Dzisiejsi szefowie szybko rosnących firm pragną rozwijać je właśnie dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Zdają sobie sprawę, że w czasach technologicznych przemian i cyfrowej transformacji muszą pozostać otwarci w stosunku do innowacyjnych rozwiązań. Z drugiej strony wiedzą też, że nie wszyscy podchodzą do tego tematu równie optymistycznie, a zmiana kultury wewnątrz organizacji to często największe wyzwanie.

Komunikacja ze zrozumieniem

Pierwszym krokiem, od którego należy zacząć implementację AI w firmowym środowisku, jest zrozumienie potrzeb funkcjonujących w nim grup. Nie każdy pracownik jest wybitnym analitykiem danych – są też tacy, którzy na co dzień nie mają z tym żadnej styczności i nie wiedzą „z czym to się je”. Niemniej jednak to, co łączy wszystkich (tym bardziej w jednej organizacji), to wspólna obawa przed tym, jak może przebiegać proces transformacji i co może on oznaczać dla jednostek wewnątrz firmy.

Pomimo tego, że może wydawać się przerażający, proces transformacji może przynieść ze sobą korzyści dla każdego – o ile zadba o to lider. Jeśli ten zapewni zespołowi odpowiednie narzędzia i zaplecze informacyjne niezbędne do rozwoju, znajdą oni własny sposób na pokonanie wszelkich trudności. Umiejętności pracowników z różnych działów i szczebli będą kluczowe przy tworzeniu nowych modeli i strategii biznesowych. Analiza faktycznie odegra tu główną rolę, jednak tym razem nie będzie dotyczyła danych, a indywidualnych potrzeb.

 

Ile ludzi, tyle opinii – i dobrze!

Komunikowanie wejścia sztucznej inteligencji w firmowe mury powinno opierać się na prostych i zrozumiałych informacjach. AI to rozległy wątek, który może łatwo „przytłumić” entuzjazm, jeśli nie przedstawi się go wystarczająco przejrzyście. Przed przeprowadzeniem maszynowych rewolucji w firmie, dobrze zadbać o uwzględnienie opinii tych, których będzie ona wkrótce dotyczyła. Uczestnictwo wielu grup, w tym oponentów i zwolenników AI, pozwoli na wytyczenie przemyślanej strategii, którą nikt nie będzie zaskoczony. Uwzględnienie pracowników w tak dużej zmianie wyeliminuje poczucie strachu i izolacji - w zamian sprawi, że każdy podejdzie do tego tematu już z nieco większą pewnością. To ważne, biorąc pod uwagę fakt, iż potencjał i pole do działania jest ogromne. Jak wynika z raportu „AI: wyzwania i konsekwencje” polskie firmy dostrzegają więcej korzyści niż zagrożeń z wdrażania kolejnych rozwiązań z obszaru AI (67 proc. vs. 23 proc.).

„Wyjaśnianie świata napędzanego siłą technologii powinno być misją firmowego zarządu, tym bardziej że wpływ sztucznej inteligencji na biznes rośnie w szybszym niż dotychczas tempie. Użytkownicy AI muszą być świadomi potęgi, która w niej drzemie, tak by w swojej codziennej pracy stosować ją w jak najbardziej przydatny i efektywny sposób” – mówi Justyna Biczyk, Account Executive w firmie d*fusion communication.

Przy wewnętrznych rozmowach o sztucznej inteligencji, warto więc pokazać spektrum możliwości, które ta oferuję - dużo osób wciąż nie zdaje sobie sprawy z tego, co AI faktycznie może wnieść do szarej codzienności. W badaniu „Czy leci z nami robot”, wśród głównych korzyści ankietowani wymienili automatyzację procesów w firmach i instytucjach (~91 proc.), redukcję kosztów (~77 proc.) oraz zwiększenie produktywności pracy (~57 proc.). Na dalszych miejscach znalazło się także znaczne odciążenie pracowników i poprawa jakości obsługi klienta.

Wskazane w raporcie korzyści to jedynie część wachlarza, który stale się poszerza. Rozwój innowacyjnej technologii jest zatem niezaprzeczalnie wielką szansą dla ogólnego usprawnienia procesów biznesowych. Tempo przebiegu jej wdrażania w poszczególnych działach i dziedzinach już wkrótce zadecyduje o rynkowej przewadze firm, które jak w przypadku wprowadzania chmury obliczeniowej czy analiz dużych zbiorów danych – nie będą bały się pójść o krok dalej.

dfusion
insights

Chcesz być z nimi na bieżąco?

Zapisz się do dfusion insights i otrzymuj solidną porcję branżowych newsów (i nie tylko!) prosto na swoją skrzynkę mailową co trzy tygodnie.

Wyróżnione artykuły

O czym muszą pamiętać szefowie komunikacji w 2022 r., by nie dać się zaskoczyć nie tylko czarnym łabędziom, ale i szarym nosorożcom.

Komunikacja nigdy nie była tak podatna na zawirowania otoczenia – z jednej...
zobacz więcej
zobacz więcej

Wszyscy piszą o cyberbezpieczeństwie, ale nie ma to sensu

Jeżeli to czytasz, to znaczy, że tytuł przyciągnął Twoją uwagę. Przyznaję, jest...
zobacz więcej
zobacz więcej

O niezarządzaniu czasem w organizacji (a także o pracy zdalnej, mówieniu nie i efekcie ta-da!)

Zanim tłumnie a niespodziewanie przesiedliśmy się z firmowych biurek do własnych, praca...
zobacz więcej
zobacz więcej
rozpocznijmy wspólny projekt
kontaktGwiazdka

rozpocznijmy
wspólny projekt

Pobierz brief lub skontaktuj się z nami
  • kontakt@dfusion.pl
  • +48 22 403 57 99
pobierz brief
pobierz brief

podobne artykuły

Aktualność

Dekalog rzecznika prasowego

Jedna z twarzy i „wizytówek” firmy, organizacji czy instytucji, fundamentalny kanał jej...
zobacz więcej
zobacz więcej
Aktualność

Tik-Tok-Tak, czyli o sztuce krótkiej formy komunikacji

Wyobraź sobie sytuację, że żyjesz w świecie, w którym minimalna długość udostępnianych...
zobacz więcej
zobacz więcej
Bez kategorii

Cross category communication: gdzie jesteśmy, dokąd idziemy, jak przejść tę drogę – o zręczności we współczesnej komunikacji.

W pradawnych czasach, czyli jakieś 6 – 7 lat temu, powszechnym stało...
zobacz więcej
zobacz więcej

A jaka jest
Twoja strategia?
Wskażemy Ci
właściwy kierunek!

na skróty

  • o nas
  • oferta
  • case studies
  • Insights
  • blog
  • kontakt
Menu
  • o nas
  • oferta
  • case studies
  • Insights
  • blog
  • kontakt

kontakt

dfusion communication sp. z o.o.
Al. Zjednoczenia 36 lok. 5
01-830 Warszawa
  • kontakt@dfusion.pl
  • +48 22 403 57 99

obserwuj nas

Facebook Linkedin
  • copyright © 2021 dfusion. all rights reserved.
  • polityka prywatności
  • Made by
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów
Akceptuję
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
Dzięki że do nas dołączyłeś/aś!

Już szykujemy Ci gorące insighty!