Skip to content
Dfusion
  • o nasGwiazdkaGwiazdka
  • ofertaGwiazdkaGwiazdka
  • case studiesGwiazdkaGwiazdka
  • insightsGwiazdkaGwiazdka
  • blogGwiazdkaGwiazdka
  • kontaktGwiazdkaGwiazdka
  • skontaktuj się z nami
    skontaktuj się z nami
  • o nasGwiazdkaGwiazdka
  • ofertaGwiazdkaGwiazdka
  • case studiesGwiazdkaGwiazdka
  • insightsGwiazdkaGwiazdka
  • blogGwiazdkaGwiazdka
  • kontaktGwiazdkaGwiazdka
  • skontaktuj się z nami
    skontaktuj się z nami

blog

  • strona główna
  • Wpisy
  • Czego możemy się spodziewać w 2019 roku?

Czego możemy się spodziewać w 2019 roku?

trendy 2019

To będzie bardzo ciekawy rok, który może przynieść duże zmiany i poważne przetasowania wśród największych graczy na globalnym rynku. Część z tych zmian nie dotknie Polski (przynajmniej nie w najbliższym czasie) jednak warto o nich wiedzieć już teraz. Wiadomo – najlepsi liderzy są trzy kroki przed konkurencją i planują swoje działania z kilkuletnim wyprzedzeniem.

Oto lista, naszym zdaniem, najciekawszych i najważniejszych rzeczy, które wydarzą się branży reklamowej oraz komunikacyjnej w 2019 roku.

 

Przełamanie duopolu Facebooka i Google’a

Chociaż bardziej trafnym określeniem będzie „zahamowanie” duopolu. Według danych eMarketera 56,6 procent globalnych wydatków na reklamę online w 2018 zebrał Google wraz z Facebookiem. Wszystko wskazuje na to, że w następnych latach ich udział całkowity w torcie reklamowym będzie powoli spadał. Nikomu nie trzeba przypominać jak potencjalnie niebezpieczne dla przeciętnego konsumenta są rynki zdominowane przez jednego czy dwóch graczy.

Problem w tym, że do owego zahamowania nie doprowadziły mniejsze sieci reklamy czy wydawcy. Wszystko dzieje się za sprawką Amazona, który wyniki wyszukiwania produktów w coraz mniejszym stopniu uzależnia od liczby ocen, recenzji i trafności, a w coraz większym od tego, czy ktoś zapłacił za wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania na dane zapytanie produktowe. Porównując trzeci kwartał 2017 z analogicznym okresem w 2018 marki wydały na reklamę w Amazonie o 250 procent więcej. Nie trzeba nikogo przekonywać, jak dużo jest to przeskok.

Nie wolno nam jednak zapominać, że przychody zarówno Google’a jak i Facebooka ciągle rosną. Jednak ich kurczący się udział w całym rynku pokazuje, że marketerzy mają coraz więcej pieniędzy do wydania i rozglądają się za nowymi miejscami, w których mogą to zrobić.

Facebook w odwrocie?

Jeśli popatrzymy wyłącznie na kurs akcji imperium zbudowanego przez Marka Zuckerberga to wątpliwości nie powinniśmy mieć żadnych – 2019 rok będzie bardzo ciężki dla Facebooka. Gdy w lipcu jego akcje na giełdzie sięgnęły wartości blisko 220 dolarów, chyba nawet najwięksi pesymiści nie spodziewali się, ze za niespełna 6 miesięcy ich kurs spadnie o ponad 80 dolarów.

Z jednej strony Facebook to cały ekosystem aplikacji takich jak szybko rosnący Instagram, Messenger czy Whatsapp. Z drugiej wszystkie aplikacje za wyjątkiem tej ostatniej są ze sobą silnie powiązane poprzez system reklamowy i zbierane crossplatformowo dane na temat użytkowników.

Facebookowi nie udaje się też wprowadzić żadnej innowacji, a jego próby produkcji i sprzedaży hardware (VR czy smart speaker Portal) delikatnie mówiąc nie kończą się sukcesami.

Sam serwis też nie jest popularny wśród nastolatków, którzy zdecydowanie częściej wybierają Instagrama, Youtube’a czy Snapchata. To może się odbić Facebookowi czkawką za parę lat gdy ta grupa pójdzie do pracy i zacznie być grupą konsumencką o poważnej sile nabywczej.

Czy rozwój „stories” jako nowego formatu konsumpcji treści (wypierającego powoli newsfeed) i grup dyskusyjnych (zastępujących fan page’e) w dłuższej perspektywie czasu pozwolą Markowi Zuckerbergowi spać spokojnie? Zobaczymy.

Rozwój agencji public relations

Z łezką w oku wiele osób wspomina czasy wycinania z gazet publikacji i odbierania briefów faxem. Obecnie żyjemy w świecie, który wymaga od nas, jako pracowników agencji PR, zdecydowanie szerszej wiedzy i bardziej specjalistycznych umiejętności. Agencje public relations w swoich strukturach zatrudniają coraz częściej specjalistów od mediów społecznościowych, performance’u czy zespoły kreatywne. Te ostatnie mają za zadanie w kreatywny, nieszablonowy sposób podejść do pomysłów na komunikację z konsumentami. Konsumentami, którzy mają coraz mniej czasu w natłoku różnorodnych treści i komunikatów będących znakiem naszych czasów.

Na koniec dnia agencja public relations, taka jak Dfusion, przekształca się w agencję „full service” z… dodatkowymi (bardzo silnymi) kompetencjami w zakresie PR. Jest to naturalna droga dla klientów ponieważ zarówno reklama jak i działania w social media są przecież elementem relacji z otoczeniem.

Rozwój modeli płatnych subskrypcji treści

Już we wcześniejszych wpisach wspominaliśmy o zjawisku „content shock”. Dla przypomnienia jest to sytuacja, w której ogół społeczeństwa produkuje tak dużo treści, że nie jest w stanie ich skonsumować. Nie chcemy tracić czasu na przeskakiwanie po kanałach w telewizorze czy nawet szukanie nowych twórców na Youtubie. Wolimy oglądać to co wiemy, że nam się spodoba i będziemy mogli o tym porozmawiać ze znajomymi. I za tą oszczędność czasu jesteśmy skłonni zapłacić. Najlepszym tego przykładem jest Netflix ze 136 milionami osób, które płacą za dostęp do jego produkcji.

Najtańszy pakiet miesięczny Netflixa kosztuje tyle co bilet do kina. Czy zatem miesięczny dostęp do treści pisanych (artykuły, wywiady, raporty) nie powinien kosztować tyle co jeden egzemplarz na przykład Newsweeka? Oczywiście, że tak! I tą drogą poszedł New York Times dając dostęp do swojego contentu już za dolara tygodniowo. Właśnie tyle czytelnicy są w stanie zapłacić, żeby przeczytać wartościową treść, przygotowaną przez doświadczonego redaktora i bez wyskakujących zewsząd formatów reklamowych. Czy znajdzie się w Polsce odważny wydawca, który za złotówkę tygodniowo od użytkownika zdecyduje się na odrzucenie reklam? Oby.

::

Jakie są Twoje przewidywania jeśli chodzi o rok 2019? Co istotnego Twoim zdaniem wydarzy się w branży reklamowej, wydawniczej czy public relations? Czekamy na Twoje komentarze.

::

Szukasz inspiracji? Zobacz nasze nagrodzone kampanie!

Kliknij >> zwycieskiekampanie.pl

 

dfusion
insights

Chcesz być z nimi na bieżąco?

Zapisz się do dfusion insights i otrzymuj solidną porcję branżowych newsów (i nie tylko!) prosto na swoją skrzynkę mailową co trzy tygodnie.

Wyróżnione artykuły

O czym muszą pamiętać szefowie komunikacji w 2022 r., by nie dać się zaskoczyć nie tylko czarnym łabędziom, ale i szarym nosorożcom.

Komunikacja nigdy nie była tak podatna na zawirowania otoczenia – z jednej...
zobacz więcej
zobacz więcej

Wszyscy piszą o cyberbezpieczeństwie, ale nie ma to sensu

Jeżeli to czytasz, to znaczy, że tytuł przyciągnął Twoją uwagę. Przyznaję, jest...
zobacz więcej
zobacz więcej

O niezarządzaniu czasem w organizacji (a także o pracy zdalnej, mówieniu nie i efekcie ta-da!)

Zanim tłumnie a niespodziewanie przesiedliśmy się z firmowych biurek do własnych, praca...
zobacz więcej
zobacz więcej
rozpocznijmy wspólny projekt
kontaktGwiazdka

rozpocznijmy
wspólny projekt

Pobierz brief lub skontaktuj się z nami
  • kontakt@dfusion.pl
  • +48 22 403 57 99
pobierz brief
pobierz brief

podobne artykuły

Aktualność

Dekalog rzecznika prasowego

Jedna z twarzy i „wizytówek” firmy, organizacji czy instytucji, fundamentalny kanał jej...
zobacz więcej
zobacz więcej
Aktualność

Tik-Tok-Tak, czyli o sztuce krótkiej formy komunikacji

Wyobraź sobie sytuację, że żyjesz w świecie, w którym minimalna długość udostępnianych...
zobacz więcej
zobacz więcej
Bez kategorii

Cross category communication: gdzie jesteśmy, dokąd idziemy, jak przejść tę drogę – o zręczności we współczesnej komunikacji.

W pradawnych czasach, czyli jakieś 6 – 7 lat temu, powszechnym stało...
zobacz więcej
zobacz więcej

A jaka jest
Twoja strategia?
Wskażemy Ci
właściwy kierunek!

na skróty

  • o nas
  • oferta
  • case studies
  • Insights
  • blog
  • kontakt
Menu
  • o nas
  • oferta
  • case studies
  • Insights
  • blog
  • kontakt

kontakt

dfusion communication sp. z o.o.
Al. Zjednoczenia 36 lok. 5
01-830 Warszawa
  • kontakt@dfusion.pl
  • +48 22 403 57 99

obserwuj nas

Facebook Linkedin
  • copyright © 2021 dfusion. all rights reserved.
  • polityka prywatności
  • Made by
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów
Akceptuję
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
Dzięki że do nas dołączyłeś/aś!

Już szykujemy Ci gorące insighty!