Skip to content
Dfusion
  • o nasGwiazdkaGwiazdka
  • ofertaGwiazdkaGwiazdka
  • case studiesGwiazdkaGwiazdka
  • insightsGwiazdkaGwiazdka
  • blogGwiazdkaGwiazdka
  • kontaktGwiazdkaGwiazdka
  • skontaktuj się z nami
    skontaktuj się z nami
  • o nasGwiazdkaGwiazdka
  • ofertaGwiazdkaGwiazdka
  • case studiesGwiazdkaGwiazdka
  • insightsGwiazdkaGwiazdka
  • blogGwiazdkaGwiazdka
  • kontaktGwiazdkaGwiazdka
  • skontaktuj się z nami
    skontaktuj się z nami

blog

  • strona główna
  • Wpisy
  • Cross category communication: gdzie jesteśmy, dokąd idziemy, jak przejść tę drogę – o zręczności we współczesnej komunikacji.

Cross category communication: gdzie jesteśmy, dokąd idziemy, jak przejść tę drogę – o zręczności we współczesnej komunikacji.

W pradawnych czasach, czyli jakieś 6 – 7 lat temu, powszechnym stało się przeglądanie wiadomości online w pierwszej kolejności – szybciej, łatwiej, bardziej zwięźle. W opublikowanym w 2016 r. raporcie „Polak na bieżąco, czyli jak konsumujemy treści informacyjne” firmy SW Research, przeszło 80 proc. respondentów wskazało Internet, jako źródło pozyskiwania informacji.

Zawrotne tempo życia, postęp technologiczny i pandemia sprawiły, że obecnie konsumpcja treści online wzrosła o 4/5[1]. Co więcej, jak podaje firma Global Web Index, żyjemy w środowisku przeładowanym informacjami, każdy chce wznieść zgiełk, wzbudzić zainteresowanie czy być zauważonym, kosztem jakości i rzetelności doniesień[2].

Konsekwencje tego stanu rzeczy są różnorakie, a każda z nich jest równoważna. Z jednej strony media formatują treść, by była łatwiejsza w przyswojeniu i atrakcyjniejsza. Pozytywnym następstwem tego jest jej rozbudowana forma – redakcje drukowanych periodyków posiadają własne studia wideo, produkują wywiady, podcasty, rozbudowują swoje działy social media.

Już tu warto wspomnieć o infodemii – przeładowaniu informacji, jakie docierają do użytkowników | czytelników. Jednocześnie sama treść komunikatu staje przed ryzykiem przeobrażenia się w mijającą się z prawdą, manipulującą rangą doniesienia względem jego faktycznego znaczenia. Click bait, fake news, hoax – nazw na odmiany tego zjawiska jest masa.

W efekcie bombardowania informacjami z każdej strony, o trudnej do weryfikacji randze i prawdziwości, ich odbiorcy reagują na kilka sposobów. Przyjmują informacje bez refleksji, odrzucają ich lekturę czy raczej konsumpcję, a w szerszym ujęciu ulegają FOMO i nomofobii. Pierwsza z przypadłości to lęk przed ominięciem kolejnych informacji, zaś druga napięcie spowodowane funkcjonowaniem bez smartfonu.

Innym ogniwem tego mechanizmu są marketerzy oraz specjaliści od komunikacji dwojący i trojący się, by zainteresować media i w efekcie dotrzeć do konsumenta ze swoim newsem. W ten sposób, przez ten przydługi wstęp dochodzimy do sedna tego wpisu, a mianowicie zręczności.

Przygotowując się do napisania tego tekstu, notowałem hasła jak to powyższe oraz cross category, przekraczanie granic, pivot. Już w minionym roku d*fusion zorganizowało wideo-konferencję zatytułowaną Switch. To wydarzenie skupiało się na zmianie wywołanej przez pandemię. Ja natomiast chciałbym się skupić na interdyscyplinarności zawodu PR-owca czy – jak coraz bardziej się do tego przekonuję – człowieka od komunikacji.

Celowo nie napisałem eksperta, ponieważ określenie to jest bardzo podniosłe, posągowe, wręcz ze sfery sacrum. Sama zręczność wymaga bycia blisko. Blisko ludzi, danego zagadnienia, problemu. Determinuje również sprawne i swobodne poruszanie się. By dobitnie nakreślić zestaw cech i umiejętności jakie mam na myśli: Mniej znaczy więcej.

To maksyma klucz. W nawale informacji i przeładowanych zarówno dziennikarzy, twórców treści i odbiorców więcej można osiągnąć w prostszy sposób. Co mam na myśli? Pozwolę sobie na przykład. W połowie listopada, w ostatniej chwili przed podaniem do publicznej informacji, otrzymaliśmy poufną wzmiankę o wspólnym projekcie Gucci x Xbox. Standardowe działanie wymagałoby przygotowania komunikatu prasowego, jego akceptacji, przekazanie newsa z pierwszeństwem wykorzystania, koordynacji z działem SoMe, a wszystko to zsynchronizowane globalnie.

Strategię na ten “beat” przyjęliśmy zgoła inną. Wpierw członkowie zespołu komunikacji – osoby odpowiedzialne za PR i SoMe – wspólnie z działem sprzedaży ustaliły zwięzłą treść komunikatu, równolegle zlecając przygotowanie grafiki projektantowi.

Lakoniczna informacja zawarta w samym mailu, przekazana w lekki, bezpośredni sposób uzupełniona wymownym obrazem została rozesłana do mediów i opublikowana w kilka minut po jej otrzymaniu i jednocześnie wraz z wygaśnięciem embargo na nią. Natychmiast kontaktowano się z mediami telefonicznie i poprzez komunikatory elektroniczne – ekspresowy follow-up.

Efekt? Niemal 120 publikacji w mediach tradycyjnych i niespełna 100 w mediach społecznościowych w kilka godzin po jej przekazaniu do informacji[3]. W tym brak negatywnego sentymentu w jakimkolwiek materiale. Co istotne, media otrzymały prawdziwie gorącego newsa, bez zbędnej mowy trawy, z gotową grafiką do opatrzenia swoich materiałów.

Warto również zwrócić uwagę na fakt przebicia bańki tematycznej z ww. informacją. Poza klasycznymi mediami gamingowymi czy technologicznymi, o współpracy napisały kluczowe media modowe i lifestyle’owe, czy ogólno-informacyjne.

To, co najbardziej istotne to wyjście poza ramy standardu, zatarcie podziałów pomiędzy danymi zespołami, wypracowanie sprawnego mechanizmu działania, natychmiast dostosowującego się do sytuacji. To także potęga relacji i świadomość, iż po drugiej stronie również znajduje się człowiek, któremu zależy na świeżej, konkretnej informacji. Takie podejście pozwala realizować działania w elastyczny sposób, skupiając się na celu, bez ponoszenia kosztów czasu, komfortu psychicznego i tego wymiernego – finansowego.

Można natomiast spierać się, czy w szerszym kontekście obecna sytuacja jest pozytywna. Umiejętność dynamicznego odnalezienia się w sytuacji, podjęcie stosownego działania, przy jednoczesnym uproszczeniu procedur, formy, itp., stanowi rozwiązanie na zastane, panujące warunki. Jednak należy zdawać sobie sprawę, iż ta zmiana charakteru treści – rezygnacja z pogłębionej, pisanej treści może doprowadzić do pauperyzacji społeczeństwa, ale to już temat na kolejny wpis.


[1] Źródło: Brief.pl, Ponad 80% internautów konsumuje więcej treści niż przed pandemią - BRIEF, dostęp na 03.01.22 r.

[2] Źródło: VisualCapitalist.com, How COVID-19 Has Impacted Media Consumption, by Generation (visualcapitalist.com), dostęp na 03.01.22 r.

[3] Źródło: Newspoint, dane za 12-13.11.2021 r.

dfusion
insights

Chcesz być z nimi na bieżąco?

Zapisz się do dfusion insights i otrzymuj solidną porcję branżowych newsów (i nie tylko!) prosto na swoją skrzynkę mailową co trzy tygodnie.

Wyróżnione artykuły

O czym muszą pamiętać szefowie komunikacji w 2022 r., by nie dać się zaskoczyć nie tylko czarnym łabędziom, ale i szarym nosorożcom.

Komunikacja nigdy nie była tak podatna na zawirowania otoczenia – z jednej...
zobacz więcej
zobacz więcej

Wszyscy piszą o cyberbezpieczeństwie, ale nie ma to sensu

Jeżeli to czytasz, to znaczy, że tytuł przyciągnął Twoją uwagę. Przyznaję, jest...
zobacz więcej
zobacz więcej

O niezarządzaniu czasem w organizacji (a także o pracy zdalnej, mówieniu nie i efekcie ta-da!)

Zanim tłumnie a niespodziewanie przesiedliśmy się z firmowych biurek do własnych, praca...
zobacz więcej
zobacz więcej
rozpocznijmy wspólny projekt
kontaktGwiazdka

rozpocznijmy
wspólny projekt

Pobierz brief lub skontaktuj się z nami
  • kontakt@dfusion.pl
  • +48 22 403 57 99
pobierz brief
pobierz brief

podobne artykuły

Aktualność

Dekalog rzecznika prasowego

Jedna z twarzy i „wizytówek” firmy, organizacji czy instytucji, fundamentalny kanał jej...
zobacz więcej
zobacz więcej
Aktualność

Tik-Tok-Tak, czyli o sztuce krótkiej formy komunikacji

Wyobraź sobie sytuację, że żyjesz w świecie, w którym minimalna długość udostępnianych...
zobacz więcej
zobacz więcej
Bez kategorii

Volkswagen Financial Services nawiązuje współpracę z dfusion communication

Od stycznia Volkswagen Financial Services i dfusion jadą razem  W styczniu 2022...
zobacz więcej
zobacz więcej

A jaka jest
Twoja strategia?
Wskażemy Ci
właściwy kierunek!

na skróty

  • o nas
  • oferta
  • case studies
  • Insights
  • blog
  • kontakt
Menu
  • o nas
  • oferta
  • case studies
  • Insights
  • blog
  • kontakt

kontakt

dfusion communication sp. z o.o.
Al. Zjednoczenia 36 lok. 5
01-830 Warszawa
  • kontakt@dfusion.pl
  • +48 22 403 57 99

obserwuj nas

Facebook Linkedin
  • copyright © 2021 dfusion. all rights reserved.
  • polityka prywatności
  • Made by
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów
Akceptuję
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
Dzięki że do nas dołączyłeś/aś!

Już szykujemy Ci gorące insighty!