Skip to content
Dfusion
  • o nasGwiazdkaGwiazdka
  • ofertaGwiazdkaGwiazdka
  • case studiesGwiazdkaGwiazdka
  • insightsGwiazdkaGwiazdka
  • blogGwiazdkaGwiazdka
  • kontaktGwiazdkaGwiazdka
  • skontaktuj się z nami
    skontaktuj się z nami
  • o nasGwiazdkaGwiazdka
  • ofertaGwiazdkaGwiazdka
  • case studiesGwiazdkaGwiazdka
  • insightsGwiazdkaGwiazdka
  • blogGwiazdkaGwiazdka
  • kontaktGwiazdkaGwiazdka
  • skontaktuj się z nami
    skontaktuj się z nami

blog

  • strona główna
  • Wpisy
  • Burza mózgów – deszcz pomysłów czy firmowy huragan?

Burza mózgów – deszcz pomysłów czy firmowy huragan?

Mija godzina, a zapowiadają się kolejne dwie. Ściana prawie w całości zaklejona jest kolorowymi karteczkami. W dzbanku ostatnie krople kawy, a jedyne co masz w myślach to ile czasu marnujesz, a ile masz jeszcze do zrobienia. Pokój wypełniają krzyki tych ambitniejszych, którzy przeprowadzają między sobą konkurs pod tytułem „czyj pomysł jest lepszy”. Zamiast kreatywności pojawia się irytacja i rozdrażnienie. Czy powiedzenie „co dwie głowy, to nie jedna” oby na pewno jest prawdziwe?

Burza mózgów opiera się na jednym kluczowym założeniu: z dużej ilości spontanicznych pomysłów, co najmniej kilka będzie faktycznie dobrych. Według statystyk, 12-15% zgłaszanych rozwiązań odnajduję wartość praktyczną, a 2-3% klasyfikuje się do realizacji [1]. Założenie to zdecydowanie przekłada się na rzeczywistość. Brainstorming nie bez powodu zdobył tak wielkie zainteresowanie w przedsiębiorstwach na całym świecie.

Pokolenie millenialsów mocno ceni sobie rolę współpracy w firmie. Wystarczy tylko spojrzeć na to, jak obecnie wyglądają firmowe przestrzenie. By biuro było „na czasie” i spełniało wymogi employer brandingu, musi posiadać powierzchnie coworkingowe i pomieszczenia open space. Podstawą dobrze prosperujących biznesów, które wzbijają się w górę dzięki swojej kreatywności, jest bowiem teamwork.

Cumulonimbus na horyzoncie

Wbrew swojej popularności, grupowa współpraca coraz częściej przynosi więcej szkód niż korzyści [2]. Z jakiego powodu z wielu mózgowych burz nic nie wynika? Dlaczego ich uczestnicy mają poczucie straty czasu? Czy da się wyróżnić 5 czynników, które sprawiają, że brainstorming rujnuje kreatywność zespołu?

  1. Jest za miło – czyli podstawowy problem nieśmiałych charakterów. Paradoksalnie, burze są często za „spokojne” lub za „delikatne”. Członkowie dyskusji, nierzadko z obawy przed oceną ze strony innych, wstydzą się powiedzieć, co tak naprawdę mają na myśli. Stereotypowe parsknięcia śmiechem, komentarze przechodzące głuchym telefonem i wymowne spojrzenia zdziałały na tym polu swoje.
  2. Nie przemęczam się, ktoś to zrobi za mnie – według badań [3], poszczególne jednostki są w stanie wpaść na więcej kreatywnych pomysłów na osobności, niż w grupie. Duże grono „zaburza” twórcze myślenie i sprawia, że mniej się angażujemy – bo ktoś na pewno wymyśli coś lepszego niż my.
  3. W grupie raźniej? – niekoniecznie. To, co sprawia, że brainstorming jest częstym „niewypałem” to fakt, iż nie każdy członek zespołu otrzymuje swoją szanse udziału. Często wysłuchuje się tych najgłośniejszych czy najbardziej przebojowych osób, a reszta pozostaje w cieniu.
  4. Tendencja równania poziomu – druga strona medalu. Czasami te najbardziej kreatywne jednostki, które charakteryzują nieograniczone wodze wyobraźni, czują się przytłumione przez nieco bardziej spokojną grupę, w której się znajdują. Są ograniczone, mają poczucie, że w porównaniu z innymi pomysłami, te proponowane przez nich są zbyt szalone, za bardzo wybuchowe, więc starają się sprowadzić swoją kreatywność do niższego poziomu.
  5. Zamknijmy się w jednym pokoju i wszyscy na siebie pokrzyczmy – czyli jak NIE komunikować się podczas burzy mózgów. Brak ładu i składu w zespołowej rozmowie to gwóźdź do trumny. Bez wyznaczonego lidera, dobrego podziału na role i jasno określonych zasad, łatwo zamienić brainstorming w burzę z piorunami. Pamiętajcie też, jak ważne jest żeby jedna osoba robiła notatki i podsumowała spotkanie :)

Co sprawia, że nasze firmowe burze zawsze działają?

Lata doświadczenia pozwoliły nam na wypracowanie własnych, nieszablonowych metod przeprowadzania firmowych burz. Na potrzeby tego artykułu zwołaliśmy brainstorming o brainstormingu i wytypowaliśmy 5 sposobów, które od dawna pomagają nam w tworzeniu efektywnych zespołowych spotkań.

  1. Cisza przed burzą? Nie u nas. Zawsze najpierw przygotowujemy techniczne zaplecze. Zaczynamy od wysłania maila do zespołu, w jakim chcemy pracować. Określamy czas i miejsce spotkania, tak by każdy zainteresowany mógł w nim uczestniczyć. Przygotowujemy research pod temat, o którym będziemy dyskutować i analizujemy otrzymany brief/temat/zagadnienie, z którym będziemy się mierzyć. Dzięki temu, do burzy mózgów jesteśmy zawsze odpowiednio przygotowani.
  2. Rozluźniamy atmosferę. W przeciągu ostatnich kilku miesięcy przekonaliśmy się, jak ważną rolę może odgrywać np. „zespołowy słoik sucharów”. Okazuje się, że chociażby jeden żart dziennie pozytywnie wpływa na atmosferę w zespole i znacznie pobudza jego kreatywność. Dzięki niemu, na chwilę odrywamy się od nakładu poważnych spraw i rozpoczynamy każdy brainstorming z dobrym humorem.
  3. Tu i tam. Dobrze od czasu do czasu zmienić lokalizację spotkań. Brainstormingu nie trzeba przeprowadzać wyłącznie w zamkniętych salkach konferencyjnych. Dyskutować można przecież np. w pobliskiej kawiarni – w końcu najlepsze rozmowy toczą się zawsze na miękkiej kanapie z filiżanką kawy w ręku.
  4. Lepiej dmuchać na zimne. Do każdej burzy mózgów staramy się dobrać jedną osobę, która stanie w kontrze do naszych pomysłów (oczywiście na późniejszym etapie spotkania, kiedy tworzymy już strategie). To pozwala nam przeanalizować projekt pod każdym kątem i upewnić się, że wszystkie ważne aspekty zostały przez nas wzięte pod uwagę.
  5. Walczymy z wiatrakami. Podważanie pomysłów często wyzwala w nas także wolę walki. Lubimy ich bronić i omawiać ponownie – to z kolei powoduje zwiększenie udziału pozostałych uczestników. W ten sposób, z pomysłu, który ktoś próbował odrzucić, rośnie jeszcze większe, lepsze rozwiązanie.
[1] B. Mullen, C. Johnson, E. Salas, Productivity Loss in Brainstorming Groups: A Meta-Analytic Integration
[2] J. Linsey, E. Clauss, T.Kurtoglu, J.Murphy, K. Wood, A. Markman An Experimental Study of Group Idea Generation Techniques: Understanding the Roles of Idea Representation and Viewing Methods
[3] Keith Sawyer , Group Genius: The Creative Power of Collaboration

dfusion
insights

Chcesz być z nimi na bieżąco?

Zapisz się do dfusion insights i otrzymuj solidną porcję branżowych newsów (i nie tylko!) prosto na swoją skrzynkę mailową co trzy tygodnie.

Wyróżnione artykuły

O czym muszą pamiętać szefowie komunikacji w 2022 r., by nie dać się zaskoczyć nie tylko czarnym łabędziom, ale i szarym nosorożcom.

Komunikacja nigdy nie była tak podatna na zawirowania otoczenia – z jednej...
zobacz więcej
zobacz więcej

Wszyscy piszą o cyberbezpieczeństwie, ale nie ma to sensu

Jeżeli to czytasz, to znaczy, że tytuł przyciągnął Twoją uwagę. Przyznaję, jest...
zobacz więcej
zobacz więcej

O niezarządzaniu czasem w organizacji (a także o pracy zdalnej, mówieniu nie i efekcie ta-da!)

Zanim tłumnie a niespodziewanie przesiedliśmy się z firmowych biurek do własnych, praca...
zobacz więcej
zobacz więcej
rozpocznijmy wspólny projekt
kontaktGwiazdka

rozpocznijmy
wspólny projekt

Pobierz brief lub skontaktuj się z nami
  • kontakt@dfusion.pl
  • +48 22 403 57 99
pobierz brief
pobierz brief

podobne artykuły

Aktualność

Dekalog rzecznika prasowego

Jedna z twarzy i „wizytówek” firmy, organizacji czy instytucji, fundamentalny kanał jej...
zobacz więcej
zobacz więcej
Aktualność

Tik-Tok-Tak, czyli o sztuce krótkiej formy komunikacji

Wyobraź sobie sytuację, że żyjesz w świecie, w którym minimalna długość udostępnianych...
zobacz więcej
zobacz więcej
Bez kategorii

Cross category communication: gdzie jesteśmy, dokąd idziemy, jak przejść tę drogę – o zręczności we współczesnej komunikacji.

W pradawnych czasach, czyli jakieś 6 – 7 lat temu, powszechnym stało...
zobacz więcej
zobacz więcej

A jaka jest
Twoja strategia?
Wskażemy Ci
właściwy kierunek!

na skróty

  • o nas
  • oferta
  • case studies
  • Insights
  • blog
  • kontakt
Menu
  • o nas
  • oferta
  • case studies
  • Insights
  • blog
  • kontakt

kontakt

dfusion communication sp. z o.o.
Al. Zjednoczenia 36 lok. 5
01-830 Warszawa
  • kontakt@dfusion.pl
  • +48 22 403 57 99

obserwuj nas

Facebook Linkedin
  • copyright © 2021 dfusion. all rights reserved.
  • polityka prywatności
  • Made by
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów
Akceptuję
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
Dzięki że do nas dołączyłeś/aś!

Już szykujemy Ci gorące insighty!