5 cech PR-owca, które robią różnicę

21.02.2019

Czy zastanawiałeś się kiedyś, jakie cechy i umiejętności powinna posiadać osoba pracująca w public relations? Jednym tchem można wymienić przynajmniej 10 punktów. Zapewne w czubie takiej listy będzie umiejętność nawiązywania kontaktów i mityczne już lekkie pióro. W poniższym wpisie chcę skupić się na tych mniej oczywistych, ale równie ważnych rzeczach, które sprawiają, że jesteś PR-owcem przez wielkie P.

Mam wrażenie, że prowadzenie działań public relations to nieustająca partia szachów, która trwa miesiącami lub nawet latami. Dlatego też pierwszym punktem, na który chciałbym zwrócić Twoją uwagę, jest myślenie strategiczne.

Na szachownicę z nim!

Firmy i instytucje mają jasno określoną misję oraz cele krótko- i długoterminowe. W szachach, oczywiście oprócz końcowego zwycięstwa, takimi celami jest ochrona własnego króla czy opanowanie centralnej części szachownicy.

Każde działanie ma swoje konsekwencje – podobnie jak ruch wybraną figurą na szachownicy. Jako PR-owiec musisz być gotowy na jak najwięcej możliwych scenariuszy. Powinieneś planować swoje działania (ruchy) tak, aby konsekwentnie dążyć do założonych wcześniej celów. Wydaje się to proste, ale podobnie jak w partii szachów masz setki tysięcy możliwych ruchów, na które konkurent może różnorako odpowiedzieć, tak samo otoczenie twojej marki może zareagować na wiele możliwych sposobów na działania, które podejmiesz na jej rzecz. Ty zaś musisz je przewidzieć i być przygotowany na wykonanie kolejnego ruchu. Wiąże się z tym także pewna elastyczność i gotowość do modyfikacji swoich pomysłów – np. przejście z defensywy (ochrona króla) do ofensywy (opanowanie środka szachownicy).

Rozwijaj się

To, co działało jeszcze 2 lata temu, niekoniecznie musi być skuteczne teraz. Najlepszym przykładem jest sposób, w jaki konsumujemy media społecznościowe – z facebookowego newsfeeda przestawiliśmy się na instagramowe stories. Jako specjalista od PR musisz zauważać takie zmiany i podążać za nimi. Inaczej Twoje działania znikną w próżni.

Zmieniają się kanały komunikacji oraz narzędzia. Oprócz wysyłania dziennikarzom informacji prasowych czy sprzętów do testów, dużego znaczenia nabrała współpraca z influencerami oraz tworzenie contentu wideo. Webinary i wideokonferencje z braku czasu zastępują spotkania face2face. To tylko kilka z wielu zmian, które przyniesie nam 2019 rok. Twoją powinnością jest testowanie wszystkiego co nowe i co może przynieść wymierne korzyści dla marki, której komunikacją się zajmujesz.

Insight konsumencki. To Ty masz wiedzieć czego potrzebuje konsument!

Bądź obywatelem świata

Żyjemy w globalnej wiosce, więc jeśli chcesz pracować na dużą skalę, z rozpoznawalnymi markami, to koniecznie powinieneś rozwijać się na wielu poziomach: poznawać nowe języki, kulturę, a przede wszystkim stać się ekspertem w dziedzinie swojego klienta. Każdy liczący się specjalista od komunikacji jest obywatelem świata. Pracując dla globalnych marek, takich jak Samsung, Microsoft czy Cisco, zawsze jesteśmy gotowi, aby dołączyć do wideokonferencji, w której udział biorą osoby na przykład z 4 kontynentów. W ich trakcie omawiamy bieżące trendy, insighty, dyskutujemy o produkcie naszego klienta.

Ten sam produkt bądź usługa może być różnie odbierana na całym świecie. Świetnym przykładem są wszelkie usługi oparte o sharing economy – na przykład Uber. Realizując globalną strategię marki trzeba wykazywać się inicjatywą i proponować modyfikacje w komunikacji, które uwzględnią kulturowe czy społeczne różnice. Dzięki temu unikniesz wielu sytuacji kryzysowych, jak również znajdziesz szanse na stworzenie ciekawej i przede wszystkim skutecznej strategii komunikacji.

Uczciwość popłaca zaufaniem

Według raportu „Cała prawda o PR? Jak o PR mówią media”, przygotowanego w kooperacji między innymi przez ZFPR, Proto.pl i IMM wynika, że aż 65 proc. wyrażeń używanych w kontekście PR to „czarny PR”. Buduje to bardzo negatywny obraz całej branży public relations w polskich mediach. Dlatego tym większą uwagę należy przykładać do uczciwości prowadzonych działaniach komunikacyjnych.

Kłamstwo ma krótkie nogi. Niemal niemożliwe jest zatajanie faktów czy wydarzeń w obecnym, cyfrowym świecie. Każde zagranie z kategorii „poniżej pasa” to ryzyko, które może skończyć się olbrzymim kryzysem. Pamiętaj też o ciągle toczonej, między innymi przez Facebooka i Google’a, walce z fake newsami i manipulacją. Z każdym rokiem, na szczęście, społeczeństwo jest coraz bardziej wyedukowani na temat mechanizmów ich działania i konsumuje treści bardziej świadomie.

Dlatego też warto budować relacje oparte na uczciwości i wzajemnym zaufaniu. Docenisz to zwłaszcza wtedy, gdy będziesz pracował przy globalnych premierach produktów. Nawet najmniejszy przeciek bardzo szybko nabiera wiralowego charakteru i globalnego zasięgu.

Im większa firma, tym większa odpowiedzialność ciąży na Twoich barkach. W sytuacjach kryzysowych dobrze mieć zaufanych współpracowników i dziennikarzy po swojej stronie. Dzięki temu dostaniesz szansę na reakcję, sprostowanie czy weryfikację informacji. Jednak na taką komfortową sytuację pracuje się latami. W tym czasie Twoje działania nie mogą być naznaczone żadną rysą!

Nos pijarowca, czyli sztuka empatii

Jednym z fundamentalnych celów PR jest osiągnięcie zrozumienia pomiędzy organizacją a jej otoczeniem. Podejmując działania public relations powinniśmy wziąć pod uwagę różnorodne punkty widzenia i opinie, które wpływają na wizerunek. Zrozumienie szerokiego otoczenia wymaga empatii, czyli umiejętności spojrzenia na różne tematy oczami odmiennych grup działających w środowisku biznesowym, społecznym, czy gospodarczym. Wyczucie panujących nastrojów, rozpoznanie oczekiwań i „wejście w buty” odbiorców komunikatu to niezbędne umiejętności skutecznego specjalisty ds. Public Relations. Po prostu do tej roboty trzeba mieć dobrego „nosa”.

::

Jakie cechy w pracy specjalisty od komunikacji i public relations cenisz najbardziej?

Zachęcam do pozostawienia komentarzy!

Jak przygotować dobry brief dla agencji?

Pracuj z nami!

Skontaktuj się z nami i sprawdź co możemy zrobić dla Twojej marki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *