Skip to content
Dfusion
  • o nasGwiazdkaGwiazdka
  • ofertaGwiazdkaGwiazdka
  • case studiesGwiazdkaGwiazdka
  • insightsGwiazdkaGwiazdka
  • blogGwiazdkaGwiazdka
  • kontaktGwiazdkaGwiazdka
  • skontaktuj się z nami
    skontaktuj się z nami
  • o nasGwiazdkaGwiazdka
  • ofertaGwiazdkaGwiazdka
  • case studiesGwiazdkaGwiazdka
  • insightsGwiazdkaGwiazdka
  • blogGwiazdkaGwiazdka
  • kontaktGwiazdkaGwiazdka
  • skontaktuj się z nami
    skontaktuj się z nami

blog

  • strona główna
  • Wpisy
  • Nago i w minutę – czyli o sztuce dobrej prezentacji

Nago i w minutę – czyli o sztuce dobrej prezentacji

Znakomicie przeprowadzona prezentacja jest jak Leonardo DiCaprio w „Wilku z Wall Street” – fascynuje słuchaczy, zaciekawia treścią, potrafi sprzedać wszystko, a co więcej – na długo pozostaje w pamięci. Co roku powstają setki poradników o tym, jak zostać mistrzem prezentacji i porywać tłumy. Niestety, pandemia zweryfikowała wiele z nich, ponieważ sala konferencyjna została przeniesiona do domowego zacisza, a wszystkie dynamiczne sposoby prezentacji zamknęły się w pozycji siedzącej – nierzadko na niewygodnym krześle, nierzadko bez dolnej części garderoby. Jak to więc jest z tymi prezentacjami? Czy istnieje uniwersalny przepis na porywanie tłumów zarówno online, jak i offline? Otóż tak, jednak trzeba zrobić to w minutę, nago, a do tego dodać KISS i szklankę wody z solą kłodawską.

Na dobry początek garść danych. Osoba prezentująca ma ok. 60 sekund, by zaciekawić potencjalnego klienta swoim wystąpieniem. Podczas wykładu lub prezentowania slajdów uwaga słuchaczy rośnie do 10 minuty, by następnie gwałtownie spaść i powrócić dopiero około 40 minuty. Z 15-minutowej prezentacji jesteśmy w stanie zapamiętać ok. 40 proc. informacji[1]. Te drastyczne dane mówią nie tylko o tym, jak trudne jest utrzymanie zainteresowania, ale również pokazują, jak skomplikowane bywają procesy zapamiętywania i koncentracji. Skupienie publiczności przez dłuższy czas na prezentowanej treści jest w dobie setek  dystraktorów prawdziwą sztuką. Pocieszający jest jednak fakt, że… to możliwe do osiągnięcia. Przy zastosowaniu paru zasad i tricków można realnie udoskonalić swój warsztat prezentowania, a dzięki nieustannej praktyce zyskać pewność siebie oraz uwagę słuchaczy.

Reguła KISS

 Ta uroczo brzmiąca nazwa niestety nie ma nic wspólnego z czułymi pocałunkami, a z konkretami, prostotą i… środowiskiem amerykańskich inżynierów wojskowych. Reguła powstała w latach 60. XX wieku i jest skrótowcem od pierwszych liter frazy: Keep It Simple, Stupid. Jej głównym przekazem miało być projektowanie samolotów w taki sposób, że nawet średnio uzdolniony mechanik będzie mógł naprawić je prostymi narzędziami i w warunkach niesprzyjających dłuższej kontemplacji (np. polowych). Reguła została zaadaptowana do wielu dziedzin życia i w XIX wieku ma tylu samo fanów, ilu przeciwników. Gdyby przełożyć KISS na metody projektowania wystąpienia, oznaczałoby to, że dobra prezentacja:

  • jest nieskomplikowana w warstwie wizualnej;
  • nie zawiera potężnych opisów;
  • jest opowiadana prostym, aczkolwiek kulturalnym językiem;
  • ma jasno ustalony cel.

Brzmi trywialnie, jednak w praktyce może okazać się dość trudne do osiągnięcia – bo jak przedstawić klientowi pomysł bez szczegółowego opisywania go na slajdzie? Czy rozbijać opisy na wiele nieskomplikowanych slajdów i tworzyć niekończącą się sto-slajdo-nogę?

Otóż w żadnym wypadku. Wyniki badań z dziedziny psychologii poznawczej, a także chociażby piramida zapamiętywania Dale'a (zwana również stożkiem), mówią, że jedną z najlepszych form na poprawę zapamiętywania jest zestawienie obrazków i tekstu. Zatem zamiast opisywać na slajdach cały pomysł, wystarczy gif lub kreacja statyczna + zdanie podsumowania albo kilka słów kluczowych. Głębsze rozwinięcie idei należy wówczas wykonać aparatem mowy. Ponadto niekończące się ciągi slajdów mogą nie tylko wzbudzić panikę w słuchaczach (Ile on/ona tych slajdów jeszcze ma? Czy to się kiedyś skończy?), ale i u osoby prezentującej, która może nie zmieścić się w czasie z pokazaniem wszystkich składowych prezentacji.

Wracając jeszcze do reguły KISS w warstwie wizualnej: prezentacja, choćby powerpointowy diabeł kusił, musi być prosta, z kontrastowymi kolorami i dobrze widocznym fontem. Im mniej skomplikowany font, im mniej wywijasów, pochyleń i kaligrafii, tym lepiej czyta się treść. Obrazki również warto dawkować oszczędnie – tu liczy się jakość, a nie ilość. Warto pamiętać, że gif-y podczas prezentowania online lubią zacinać się na ekranie widzów, zatem ważne jest, aby były jak najmniej dynamiczne.

Keep it simple. Kiedy prezentacja jest gotowa, nadchodzi moment na technikę prezentowania – wszak ta może zniszczyć nawet najpiękniejsze slajdy.

Prezentowanie nago

 To metoda, która brzmi tak chwytliwie, że nie mogła nie pojawić się w tym tekście. Ale oprócz kontrowersyjnego wydźwięku, ma ona coś więcej do zaoferowania, ponieważ prezentowanie nago to znakomity sposób na zdobycie serc słuchaczy i bynajmniej nie chodzi tu o bycie bez ubrania. Termin wymyślił Garr Reynolds – mentor, szkoleniowiec i częsty gość TEDx. Pierwszy raz użył go w swojej książce „PreZENter bez tajemnic. Naga prawda o sile słowa i mocy slajdów”. Czym dokładnie jest prezentowanie nago? To styl, który adresuje potrzeby publiczności na pierwszym miejscu, a nagość jest rozumiana jako prostota przekazu, naturalność, spójność i pasja. Taki model prezentowania jest nastawiony na nawiązanie relacji, swobodną rozmowę i czerpanie przyjemności ze spędzania czasu wspólnie ze słuchaczami.

Chcąc w pełni wykorzystać potencjał płynący z modelu Reynoldsa, niezależnie od tego, czy na scenie konferencyjnej, czy w okienku Teams lub Zoom, trzeba być przede wszystkim przygotowanym z prezentowanego tematu. Przygotowanym tak, aby nikt nie był w stanie zaskoczyć pytaniem o jakiś szczegół zawarty w prezentacji. Jest to szalenie istotne oraz zabezpiecza przed wrażeniem, że prowadzącemu brakuje wiedzy. Przygotowanie i wielokrotne powtarzanie prezentacji przed wystąpieniem to absolutny mus, ponieważ utrwala wiedzę, wzmacnia pewność siebie i poczucie bycia ekspertem. Zbyt długa prezentacja może uśpić słuchacza, ale to nic w porównaniu do tego, kiedy słuchacz traci zaciekawienie i zaufanie do osoby prezentującej przez poczucie, że prowadzący prezentację jest niekompetentny.

Prezentowanie nago to przede wszystkim emocje, a te są największe w pierwszej minucie wyjścia na realną lub teamsową scenę. Wzmagają je czekanie, ekscytacja spotkaniem i ciekawość prezentowanych treści. Pierwsza minuta to, używając telewizyjnego żargonu, prime time, który może zadecydować o całym wystąpieniu. Jeżeli w pierwszej minucie poświęca się czas na włączenie prezentacji, restartowanie teamsów lub szukanie notatek, to efektem może znudzony oraz zniechęcony widz.

Posługując się wykresem H. R. Millsa – znanym przez osoby zgłębiające tajniki prezentacji – można zauważyć, że po 10 minutach słuchania zainteresowanie słuchaczy zaczyna mocno spadać. W związku z tym kluczowym jest, aby najważniejsze informacje zamknąć właśnie w pierwszych 10 minutach prezentacji. Oczywiście w idealnym świecie każda prezentacja powinna trwać 10 minut i w maksymalnym stopniu wykorzystywać uwagę słuchaczy, ale w rzeczywistości każdy wie, jak jest.

Źródło: H. R. Mills: Techniques of Technical Training, 1977

Prezentowanie nago to również przyzwolenie na autentyczność i improwizację – odrzucenie sztywności, czytania slajdów (tylko wdepnięcie bosą stopą w lego jest gorsze od czytania slajdów) i usilnych starań, żeby mówić niczym korporacyjny erudyta. W przypadku dłuższych wystąpień, średnio co 15-20 minut, warto rozluźnić atmosferę anegdotką lub żartobliwym podsumowaniem slajdu. Podczas wystąpienia wskazana bywa delikatna gestykulacja, uśmiech i kontakt wzrokowy (patrzenie w kamerę).

Ciekawym zabiegiem stosowanym na końcu prezentacji jest również pokazanie czegoś, co wywoła efekt wow i rozbudzi słuchających. Mogą to być zaskakujące wyniki jakichś badań lub kampanii. Wszystko powyższe z powodzeniem przełoży się na zaangażowanie i zainteresowanie słuchaczy, zaś prezentacja zostanie pozytywnie zapamiętana jeszcze na długo po spotkaniu.

Prezentacja lipą i wodą z solą płynącą

Faktem jest, że prezentowanie treści może solidnie wysuszyć gardło nawet doświadczonego mówcy. Wówczas aparat mowy odmawia posłuszeństwa, bo każde słowo wydobywane jest z bólem i ogólnym dyskomfortem. W celu uniknięcia takich sytuacji zawsze warto mieć pod ręką kubek z ciepłą herbatą lipową, która wspaniale nawilża gardło, pozwalając na swobodną prezentację bez chrypki. W przypadku uczulenia na zioła świetnie sprawdzi się woda z niewielką ilością soli kłodawskiej niejodowanej.

Z czystego szacunku do słuchaczy i własnego gardła, szczególnie przy długich wystąpieniach, konieczne jest robienie przerw. Przy krótkich prezentacjach warto zaś robić pauzy na przetworzenie informacji, napicie się wody czy głęboki oddech. Wymienione zabiegi nie tylko poprawią poziom prezentowania, ale również dodadzą naturalności, bo jak powszechnie wiadomo, każda istota na ziemi potrzebuje chwili wytchnienia i wody, by móc funkcjonować – nawet znakomity, korporacyjny mówca. Pozwólmy sobie być ludzcy, wówczas najlepiej dotrzemy z naszym przekazem do słuchających, którzy, wierzcie lub nie, też są ludźmi.

[1] Źródło: H. R. Mills: Techniques of Technical Training, 1977

dfusion
insights

Chcesz być z nimi na bieżąco?

Zapisz się do dfusion insights i otrzymuj solidną porcję branżowych newsów (i nie tylko!) prosto na swoją skrzynkę mailową co trzy tygodnie.

Wyróżnione artykuły

O czym muszą pamiętać szefowie komunikacji w 2022 r., by nie dać się zaskoczyć nie tylko czarnym łabędziom, ale i szarym nosorożcom.

Komunikacja nigdy nie była tak podatna na zawirowania otoczenia – z jednej...
zobacz więcej
zobacz więcej

Wszyscy piszą o cyberbezpieczeństwie, ale nie ma to sensu

Jeżeli to czytasz, to znaczy, że tytuł przyciągnął Twoją uwagę. Przyznaję, jest...
zobacz więcej
zobacz więcej

O niezarządzaniu czasem w organizacji (a także o pracy zdalnej, mówieniu nie i efekcie ta-da!)

Zanim tłumnie a niespodziewanie przesiedliśmy się z firmowych biurek do własnych, praca...
zobacz więcej
zobacz więcej
rozpocznijmy wspólny projekt
kontaktGwiazdka

rozpocznijmy
wspólny projekt

Pobierz brief lub skontaktuj się z nami
  • kontakt@dfusion.pl
  • +48 22 403 57 99
pobierz brief
pobierz brief

podobne artykuły

Aktualność

Dekalog rzecznika prasowego

Jedna z twarzy i „wizytówek” firmy, organizacji czy instytucji, fundamentalny kanał jej...
zobacz więcej
zobacz więcej
Aktualność

Tik-Tok-Tak, czyli o sztuce krótkiej formy komunikacji

Wyobraź sobie sytuację, że żyjesz w świecie, w którym minimalna długość udostępnianych...
zobacz więcej
zobacz więcej
Bez kategorii

Cross category communication: gdzie jesteśmy, dokąd idziemy, jak przejść tę drogę – o zręczności we współczesnej komunikacji.

W pradawnych czasach, czyli jakieś 6 – 7 lat temu, powszechnym stało...
zobacz więcej
zobacz więcej

A jaka jest
Twoja strategia?
Wskażemy Ci
właściwy kierunek!

na skróty

  • o nas
  • oferta
  • case studies
  • Insights
  • blog
  • kontakt
Menu
  • o nas
  • oferta
  • case studies
  • Insights
  • blog
  • kontakt

kontakt

dfusion communication sp. z o.o.
Al. Zjednoczenia 36 lok. 5
01-830 Warszawa
  • kontakt@dfusion.pl
  • +48 22 403 57 99

obserwuj nas

Facebook Linkedin
  • copyright © 2021 dfusion. all rights reserved.
  • polityka prywatności
  • Made by
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów
Akceptuję
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
Dzięki że do nas dołączyłeś/aś!

Już szykujemy Ci gorące insighty!