Skip to content
Dfusion
  • o nasGwiazdkaGwiazdka
  • ofertaGwiazdkaGwiazdka
  • case studiesGwiazdkaGwiazdka
  • insightsGwiazdkaGwiazdka
  • blogGwiazdkaGwiazdka
  • kontaktGwiazdkaGwiazdka
  • skontaktuj się z nami
    skontaktuj się z nami
  • o nasGwiazdkaGwiazdka
  • ofertaGwiazdkaGwiazdka
  • case studiesGwiazdkaGwiazdka
  • insightsGwiazdkaGwiazdka
  • blogGwiazdkaGwiazdka
  • kontaktGwiazdkaGwiazdka
  • skontaktuj się z nami
    skontaktuj się z nami

blog

  • strona główna
  • Wpisy
  • Czy copywriter może być dobrym PR-owcem?

Czy copywriter może być dobrym PR-owcem?

Pytanie przewrotne, choć zasadne. Zadawane przez coraz więcej osób, które myślą o profesji PR-owca, a mają za sobą doświadczenie copywriterskie, contentowe czy – szerzej – pisarskie. Czy moje umiejętności pomogą mi w pracy, w której liczy się komunikacja oraz relacje? Czy fakt, że umiem sprawnie pisać, okaże się właściwym papierkiem lakmusowym czy raczej gwoździem do trumny*? Zapraszamy do lektury.

Wstęp można ominąć

Do napisania tekstu skłoniły mnie dwie rzeczy. Aktywnie śledzę na Facebooku strony poświęcone zleceniom dla copywriterów. Zarówno dla tych profesjonalnych, jak i tych zajmujących się pisaniem amatorsko, po godzinach, dorywczo. Ofert skierowanych do tych drugich jest zdecydowanie więcej. Dostrzegam fascynujące zjawisko, jak wiele osób w naszym kraju określa się copywriterami.

W dodatku obserwuję tendencję, jak pod parasol copywritera wpadają zlecenia niekoniecznie dla copywriterów, a po prostu dla osób piszących. Bo czy copywriter zajmuje się wypełnieniem treścią strony internetowej, opisami kosmetyków albo akcesoriów dla zwierząt? Wiele osób powie, że tak. Pytanie, czy to nadal copywriting, czy jednak coś pojęciowo szerszego?

Drugą rzeczą, która skłoniła mnie do zastanowienia się nad tym problemem, jest moja osobista historia. Wymarzyłem sobie bycie copywriterem, nawet pracowałem w agencji reklamowej, lecz rozwijam się w branży PR. Chciałoby się zacytować klasyka: „Jak do tego doszło, nie wiem”, lecz akurat wiem. To była moja świadoma decyzja i jej nie żałuję. Chciałbym podzielić się swoimi przemyśleniami, że – tak, owszem – copywriter może być dobrym PR-owcem. Ale nie od razu i jeśli zrozumie pewne niuanse.

Dobry copywriter powinien odnaleźć się w każdym temacie. Niezależnie, czy pisze o karmie dla papug, nowoczesnych narzędziach rzeźnickich czy kompozytowych deskach tarasowych. Ale czy odnajdzie się w każdej pracy? Po przydługim wstępie (dziękując za wytrwanie do tego momentu) przejdźmy do meritum.

Precyzja a nie gołosłowność

Copywriter, przechodząc do agencji PR, musi zredefiniować swoje nastawienie. Od teraz gra w drużynie, walczy na placu boju zespołowo. Oczywiście nadal jego głównym orężem (pozostając w stylistyce wojskowej) są słowa, to jednak używa ich w zgoła inny sposób. Pisze teksty zrozumiale, a nie zarozumiale, dostosowuje przekaz do odbiorców.

Z jednej strony w komunikacji z klientem wciąż może używać języka barwnego, balansującego na granicy frazeologii i bon motów, które klient z pewnością doceni. Z drugiej strony w komunikacji z mediami, interesariuszami czy otoczeniem ex-copywriter powinien być bardziej powściągliwy. Jego przekazy winny być dokładne, precyzyjne, wyśrubowane. Modne ostatnio hiperbole mogą niestety wypaczyć sens całej wypowiedzi. Najlepiej sprawdzają się krótkie zdania, bez stosowania zdań podrzędnych, jak w tym przypadku, które zaburzają odbiór całości, a jeśli dodamy do tego imiesłów, u w a ż a j ą c, że czynimy dobrze, to lepiej od razu zrezygnować z takiego zdania.

Nie bój się pokazać języka

Copywriter, przechodząc do agencji PR, przynosi ze sobą cały bagaż doświadczeń słownych, bo to przecież słowami pracował na swój chleb. Umiejętne żonglowanie treścią jest w branży public relations niezwykle cenne i niezwykle doceniane. Błędem jest myśleć, że każdy PR-owiec umie pięknie wykorzystywać uroki polszczyzny. Nie każdy i widać po tekstach, które wychodzą spod klawiatur komputerów koleżanek i kolegów (wybaczcie).

Dobry copywriter umie tak dobrać słowa, że jego przekaz zyskuje dodatkową moc. Zdaje sobie sprawę, że w branży motoryzacyjnej najlepiej, kiedy coś „napędzamy”, a w branży energetycznej „zasilamy”. Jeśli pracujemy dla klienta, który produkuje drzwi i okna, to „otwórzmy” przed nim cały arsenał naszych możliwości pisarskich (znów ten wojskowy żargon). Są do wygrania bilety do kina? Nie piszmy, ze jest dziesięć podwójnych zaproszeń, ale że organizujemy festiwal nagród. Oferta dla wędkarza? Piszmy, że nie zawiera haczyków.

Dziel się swoimi umiejętnościami

Copywriter, przechodząc do agencji PR, musi mieć świadomość, że tworzenie treści nie zajmie mu całego dnia pracy. Owszem, będzie do napisania komunikat prasowy, kluczowe przekazy dla klienta występującego na ważnej konferencji, post na LinkedIn, od czasu do czasu prezentacja przetargowa czy strategia komunikacji. Oprócz tego praca polegająca na pisaniu maili, odpowiadaniu na pytania dziennikarzy, tworzeniu raportów. Resztę dnia wypełnią rozmowy z klientem czy dziennikarzami, spotkania, burze mózgów. Będziesz odpowiedzialny za organizację konferencji prasowych, eventów czy wspólnych projektów z klienta partnerami.

Jeśli mimo to nadal rozpiera cię energia i uważasz, że twoje doświadczenie copywriterskie mogłoby zostać lepiej wykorzystane – jest na to sposób. Jeśli chciałbyś użyć swojego języka w słusznej sprawie – też jest na to sposób. Jaki? Wspieraj dobrym słowem koleżanki i kolegów z działu social media / digital twojej firmy. Angażuj się w media społecznościowe, sprawdzaj i pisz posty, redaguj treści. Ty wykorzystasz umiejętności zdobyte w copywritingu, oni docenią, że mają kogoś, kto wyłapie ewentualne literówki i wyprostuje stylistyczny lub składniowy bałagan.

Ważne na koniec

Dziękując za wytrwanie do końca, chciałbym podkreślić jeszcze jeden ważny aspekt. Praca w public relations daje ogrom satysfakcji, których nie da się wyrazić słowami – niezależnie od tego, jak dobrym copywriterem jesteś. Po prostu. To przygoda, która uczy pokory, ale jednocześnie jest powodem do ogromnej radości.

Zatem, copywriterze, jeśli czujesz się na siłach, aby rozpocząć swoją przygodę w branży PR – zapraszamy do aplikowania do d*fusion communication. Obiecujemy, że będziesz pisać ciekawe teksty, ale oprócz tego zdobędziesz dodatkowe umiejętności, które pozwolą ci rozwinąć skrzydła (frazeologizm zamierzony, call to action też). Do piór!

---

* Frazeologizmy występujące w leadzie zostały użyte celowo. O kunszcie copywritera świadczyć powinien nie tylko zasób słów czy szybkość ich wpasowania w zależności od tematu, ale także znajomość frazeologizmów, skrzydlatych słów czy gierek słownych. Sama znajomość oczywiście nie wystarczy – ważne jest ich odpowiednie wykorzystanie, umieszczenie w kontekście. Liczy się także, a może przede wszystkim, inteligencja odbiorcy, który potrafi taki przekaz we właściwy sposób rozszyfrować.

dfusion
insights

Chcesz być z nimi na bieżąco?

Zapisz się do dfusion insights i otrzymuj solidną porcję branżowych newsów (i nie tylko!) prosto na swoją skrzynkę mailową co trzy tygodnie.

Wyróżnione artykuły

O czym muszą pamiętać szefowie komunikacji w 2022 r., by nie dać się zaskoczyć nie tylko czarnym łabędziom, ale i szarym nosorożcom.

Komunikacja nigdy nie była tak podatna na zawirowania otoczenia – z jednej...
zobacz więcej
zobacz więcej

Wszyscy piszą o cyberbezpieczeństwie, ale nie ma to sensu

Jeżeli to czytasz, to znaczy, że tytuł przyciągnął Twoją uwagę. Przyznaję, jest...
zobacz więcej
zobacz więcej

O niezarządzaniu czasem w organizacji (a także o pracy zdalnej, mówieniu nie i efekcie ta-da!)

Zanim tłumnie a niespodziewanie przesiedliśmy się z firmowych biurek do własnych, praca...
zobacz więcej
zobacz więcej
rozpocznijmy wspólny projekt
kontaktGwiazdka

rozpocznijmy
wspólny projekt

Pobierz brief lub skontaktuj się z nami
  • kontakt@dfusion.pl
  • +48 22 403 57 99
pobierz brief
pobierz brief

podobne artykuły

Aktualność

Dekalog rzecznika prasowego

Jedna z twarzy i „wizytówek” firmy, organizacji czy instytucji, fundamentalny kanał jej...
zobacz więcej
zobacz więcej
Aktualność

Tik-Tok-Tak, czyli o sztuce krótkiej formy komunikacji

Wyobraź sobie sytuację, że żyjesz w świecie, w którym minimalna długość udostępnianych...
zobacz więcej
zobacz więcej
Bez kategorii

Cross category communication: gdzie jesteśmy, dokąd idziemy, jak przejść tę drogę – o zręczności we współczesnej komunikacji.

W pradawnych czasach, czyli jakieś 6 – 7 lat temu, powszechnym stało...
zobacz więcej
zobacz więcej

A jaka jest
Twoja strategia?
Wskażemy Ci
właściwy kierunek!

na skróty

  • o nas
  • oferta
  • case studies
  • Insights
  • blog
  • kontakt
Menu
  • o nas
  • oferta
  • case studies
  • Insights
  • blog
  • kontakt

kontakt

dfusion communication sp. z o.o.
Al. Zjednoczenia 36 lok. 5
01-830 Warszawa
  • kontakt@dfusion.pl
  • +48 22 403 57 99

obserwuj nas

Facebook Linkedin
  • copyright © 2021 dfusion. all rights reserved.
  • polityka prywatności
  • Made by
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów
Akceptuję
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
Dzięki że do nas dołączyłeś/aś!

Już szykujemy Ci gorące insighty!